زنان بیشتر از مردان یبوست دارند. این ممکن است با حرکت کندتر غذا از طریق روده زنان و همچنین با تأثیرات هورمون های زنانه بر دستگاه گوارش مرتبط باشد. چند درمان موثر برای یبوست وجود دارد.

علائم یبوست در زنان چیست؟


دفع کمتر از سه مدفوع در هفته
داشتن مدفوع توده یا سفت.
زور زدن برای اجابت مزاج
احساس می کنید که انسدادی در رکتوم شما وجود دارد که مانع از حرکت روده می شود.
احساس می کنید که نمی توانید مدفوع را به طور کامل از رکتوم خود خالی کن

 

علت یبوست در خانم ها چیست؟


نتیجه تصویری برای یبوست در زنان
علل رایج سبک زندگی یبوست عبارتند از:

خوردن غذاهای کم فیبر. ننوشیدن آب کافی (کم آبی). ورزش نکردن کافی تغییراتی در برنامه معمول شما، مانند سفر، غذا خوردن یا خوابیدن در زمان‌های مختلف.

 

چه مدت برای یبوست طولانی است؟


با این حال، گذراندن بیش از 3 روز یا بیشتر بدون آن، معمولاً خیلی طولانی است. پس از 3 روز، مدفوع شما سفت تر و دفع آن سخت تر می شود.

 

 

 

آیا یبوست می تواند تبدیل به مشکلی جدی شود؟


سفت شدن مدفوع و زور زدن می تواند سبب ایجاد یا بدتر شدن هموروئید (بواسیر - تورم ورید های ناحیه راست روده) شود. هر چند هموروئید بندرت سبب ایجاد مشکلی جدی می شود و در بیشتر موارد بعد از زایمان برطرف می شود ولی می تواند بسیار دردناک باشد. در صورتیکه یبوست شدید همراه با درد شکمی داشتید سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

دلیل بروز یبوست در زمان حاملگی چیست؟


یبوست مشکلی شایع در حاملگی است و حداقل نیمی از زنان حامله دچار آن می شوند. این مشکل ناشی از فشار رحم در حال بزرگ شدن بر روی رکتوم (راست روده - قسمت انتهایی روده بزرگ که به مقعد ختم می شود) و اثر هورمون های حاملگی که باعث کاهش انتقال غذا در دستگاه گوارش می شوند است. قرص آهن می توانند یبوست را بدتر کند.

چرا من یکدفعه یبوست دارم؟


بیشتر موارد یبوست حاد به این دلیل اتفاق می افتد که شما به اندازه کافی از غذاهای مناسب (یا در مقادیر مناسب)، نوشیدن آب کافی یا ورزش کافی نمی خورید. بنابراین پیشنهاد راه حل ساده است: بیشتر حرکت کنید، آب بیشتری بنوشید و فیبر را به رژیم غذایی خود اضافه کنید (یا آن را به عنوان مکمل مصرف کنید) تا حجم مدفوع خود را افزایش دهید.

 

عوامل خطر یبوست

اگر موارد زیر برای شما موجود داشته باشند احتمال ابتلا به یبوست در شما بیشتر می گردد
مسن بودن
منزوی و تنها شدن
بستری شدن در رختخواب
رژیم غذایی کم فیبر
مصرف ناکافی مایعات
مصرف برخی داروهای خاص شامل داروهای مسکن،آرام بخش ها یا برخی داروها که سبب کاهش فشارخون می شود.

شیمی درمانی


زنان بیشتر از مردان و کودکان بیشتر از بزرگسالان دچار یبوست می شوند.
اگر باردار هستید ممکن است به خاطر تغییرات هورمونی دوران بارداری، احتمال ابتلا به یبوست در شما بیشتر گردد.

 

آیا یبوست برای خانم ها طبیعی است؟


یبوست در زنان یک بیماری مزمن شایع در ایالات متحده است و زنان را بیشتر از مردان تحت تأثیر قرار می دهد. وقتی سیستم گوارش شما کند می شود، می تواند کیفیت زندگی شما را از نظر جسمی، ذهنی و اجتماعی تحت تاثیر قرار دهد. با این حال، بسیاری از گزینه های درمانی موثر در دسترس هستند.