اولین سوالی که در ذهن ما ایجاد می شود چرا دچار این بیماری شدم؟ آبسه مقعدی یا آبسه آنورکتال در اصل عارضه ای دردناک است که در آن عفونت زیادی در اطراف مقعد و در یک کیست جوش مانند انباشته می شود. باید بدانید به دلیل عفونت غدد کوچک مقعدی که قبلا دچار التهاب شده اند به وجود می آید. آبسه های مقعد معمولا به صورت یک تورم دردناک در اطراف ناحیه مقعد مشاهده می شوند. 

 

احتمال ابتلا به آبسه مقعدی در چه افرادی است؟

 

کولیت
دیابت
دیورتیکولیت
بیماری التهابی لگن
بیماری التهابی روده

 

دلایل بروز آبسه مقعدی 

 

  • بیماریهای التهابی روده مانند بیماری کرون و کولیت اولسراتیو
  • HIV و سایر بیماری های نقص سیستم ایمنی
  • دیابت
  • رابطه جنسی مقعدی
  • یبوست مزمن یا اسهال شدید
  • مصرف داروهای استروئیدی از جمله پردنیزولون
  • شیمی درمانی
  • عفونت های مقاربتی مقعد یا روده
  • بیماری های پوستی

 

 

اصول پیشگیری از آبسه مقعدی


همانطوری که بیان کردیم آبسه مقعدی بیماری ثانوی می باشد که بر اثر بیماری های دیگری به وجود می آید و به همین دلیل روش های پیشگیری از آبسه مقعدی چندان زیاد نیست، و بیشتر باید در صدد جلوگیری از بیماری های منجر به بروز آبسه باشید.
۱. اگر دچار هر گونه عفونت شدید می باشید سریعا آن را رفع نمایید و جهت درمان به متخصص مربوطه مراجعه کنید. عفونت هایی که بیماری آبسه مقعدی را به وجود می آورد بیشتر مقاربتی می باشد.
۲. برای اینکه به بیماری های عفونی مبتلا نشوید حتما در رابطه جنسی خود از کاندوم استفاده کنید.
۳. همچنین باید دقت داشته باشید که بهداشت و پاکیزگی یکی از نکاتی است که بزرگسالان و کودکان باید آن را رعایت کنند و بسیاری از کودکان هستند که به این بیماری دچار می شوند، بنابراین باید به بهداشت کودکان اهمیت زیادی داده شود تا دچار این بیماری نشوند.
۴. آبسه مقعد بر اثر انسداد برخی از عروق و لنف ها ایجاد می شود بنابراین به ناحیه فشار وارد نکنید. و این نکته حائز اهمیت است که از پوشیدن لباس های تنگ و پلاستیکی خودداری کنید.
 

روش های پیشگیری از آبسه مقعدی در کودکان


همانطوری که بیان کردیم و متوجه شدید پیشگیری از آبسه مقعدی در کودکان بسیار مهم می باشد، چرا که کودکان توانایی کامل برای مراقبت از خود را ندارند. بنابراین بسیار باید به سلامت و پاکیزگی کودک اهمیت داده شود.
برای پیشگیری از آبسه مقعدی در کودکان باید مراقب باشید که کودک شما به بیماری های هموروئید، شقاق ،روده و … مبتلا نشود. از بروز یبوست در کودکان جلوگیری کنید. پس از تعویض پوشک بچه ناحیه را با دستمال مرطوب کاملا تمیز کنید و در دفعات منظم پوشک بچه را تعویض کنید.

 

درمان آبسه مقعدی با لیزر و مزایای آن


لیزر آبسه مقعد مزایای بسیاری نسبت به سایر درمان ها دارد . اول اینکه نیازی به بستری در بیمارستان و گرفتن بیهوشی عمومی یا بی حسی نخاعی که یکی از علل ترس بیماران است نداشته و متعاقب آن نیازی به استراحت چند روزه در منزل که از ضروریات جراحی سنتی می باشد، نیست. بیمار از روز بعد از عمل میتواند به سرکار خود بازگردد زیرا  بیهوشی نگرفته و درد زیادی بعد از عمل ندارد.
دوم نیازی به پانسمان داخلی (توپی یا تامپون) ندارد که معمولا در جراحی سنتی اجباری بوده و خارج کردن آن بسیار دردناک است.
سوم اینکه جراحی لیزر معمولا در مطب انجام می شود و بیمار بعد از عمل مرخص و می تواند تغذیه معمولی و دفع مدفوع داشته باشد در حالی که در جراحی سنتی اصل برعدم تغذیه حداقل برای 24 ساعت وسپس تغذیه با سوپ برای به تاخیر انداختن دفع برای مدت چند روزمی باشد.
نکته مهم اینکه درد و خونریزی بعد از عمل با لیزر نسبت به جراحی سنتی بسیارکمتر  است. همچنین، میزان عود نیز کمتر می باشد.
در آخر باید بدانید انتقال عفونت های خطرناک مثل هپاتیت که در جراحی سنتی محتمل است درعمل با لیزر وجود ندارد. بر خلاف تصور عموم لیزر در هر مرحله ای حتی مراحل پیشرفته آبسه وغیره کارآیی دارد و حتی درمورد بیماران با سن بالا و مشکلات دیابتی، کبدی، کلیوی و بیماران قلبی که داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنند هم قابل انجام است.