مشکلات شایع کیسه صفرا چیست؟


برخی مشکلات شایع کیسه صفرا به شرح زیر می باشند:

 

 سنگ کیسه صفرا یا کوله لیتیاز


کیسه صفرا مایع گوارشی صفرا را انتفال به روده کوچک انتقال میدهد که باعث هضم غذا میشود. گاهی‌اوقات، در کیسه صفرا سنگ تشکیل می‌شود واین سنگ ها به سمت مجاری صفرا حرکت می‌کنند. این سنگ ها رسوبات ناشی از مایعات گوارشی هستند.

 

سرطان کیسه صفرا


این نوع از سرطان نادر بوده و شروع آن از سلول های خود کیسه می باشد. گروه سلول های سرطانی ایجاد شده می توانند به سایر بافت ها و اندام های بدن منتقل شوند.

 

التهاب کیسه صفرا (Cholecystitis)


کیسه صفرا اندامی کوچک است و در زیر کبد قرار دارد و صفرای ترشح شده از کبد را جمع آوری  و به روده ی کوچک می فرستد تا به هضم غذا کمک کند. کیسه صفرای زمانی ملتهب میشود که صفرا نتواند از کیسه خود خارج شود و مجرای خروج صفرا مسدود شود.

 

پارگی و سوراخ شدن کیسه صفرا


سنگ کیسه صفرا و وارد شدن ضربه باعث پارگی و سوراخ شدن کیسه صفرا میشود. این سوراخ و پارگی در دیواره کیسه صفرا رخ میدهد و باعث عفونت میشود. ابن عفونت به دیگر اعضای بدن هم منتقل میشود

 

لاپاروسکوپی کیسه صفرا


کیسه صفرا یک اندام کوچک نزدیک به کبد است. کیسه صفرا نقش ذخیره‌سازی مایع صفراوی را بر عهده دارد که توسط کبد ترشح می‌شود. کیسه صفرا، مایع صفرا را به روده کوچک ریخته و به این ترتیب به تجزیه سلول‌های چربی در فرآیند هضم کمک می‌کند. به هر حال توجه داشته باشید فرآیند هضم طبیعی بدون وجود کیسه صفرا نیز امکان‌پذیر است و به همین خاطر برداشتن کیسه صفرا یک روش درمانی مناسب برای مواردی است که این ناحیه از بدن دچار بیماری یا عفونت شده باشد. عمل جراحی کیسه صفرا بطور کلی به دو روش باز و لاپاراسکوپی کیسه صفرا انجام می‌شود. در روش باز با برش پوستی معمولاً زیر دنده‌ها در سمت راست، کیسه صفرا و سنگها خارج می‌شود. در روش لاپاراسکوپی چند سوراخ کوچک حدود 5/1-1 سانتی‌متری در پوست شکم ایجاد شده و عمل جراحی از این طریق انجام می‌شود.

 

برداشتن کیسه صفرا با لاپاراسکوپی چگونه انجام می شود؟


ابتدا قبل از انجام عمل، لباس بیمارستان را به تن می کنید. سپس یک IV دریافت می کنید تا پزشک بتواند داروها و مایعات را از طریق رگ به شما بدهد. شما تحت بیهوشی عمومی قرار می گیرید، به این معنی که قبل و در طول جراحی در خواب بدون درد خواهید بود.

یک لوله در گلو قرار می گیرد که به یک دستگاه تنفس مصنوعی متصل است تا به تنفس کمک کند. برای این روش، جراح چهار برش کوچک در شکم ایجاد می کند. آنها از این برش ها برای هدایت یک لوله با دوربین کوچک و روشن به داخل شکم استفاده می کنند.

سپس ابزارهای دیگر را از طریق برش ها هدایت می کنند و در عین حال به مانیتوری نگاه می کنند که نشان می دهد دوربین چه چیزی را می گیرد. شکم با گاز متورم شده است بنابراین جراح فضایی برای کار دارد. آنها کیسه صفرا را از طریق برش ها خارج می کنند.

پس از اینکه جراح کیسه صفرا را برداشت، از اشعه ایکس مخصوص برای بررسی مشکلات مجرای صفراوی استفاده می کند. این تکنیک کولانژیوگرافی حین عمل نامیده می شود.

این نشان دهنده هرگونه ناهنجاری در ساختارهای مجرای صفراوی باقیمانده مانند سنگ صفراوی است که ممکن است جراح  نیاز به برداشتن آنها داشته باشد. وقتی جراح از نتایج راضی باشد، برش ها را بخیه می زند و بانداژ می کند.

پس از عمل، شما را به اتاقی می برند تا پس از بیهوشی بهبود پیدا کنید. علائم حیاتی در تمام مدت از نزدیک تحت نظر هستند. اکثر افراد می توانند بعداً در همان روز جراحی به خانه بروند.

 

مزایای عمل لاپاراسکوپی کیسه صفرا


عمل لاپاراسکوپی کیسه صفرا در مقایسه با سایر روش‌های درمان سنگ کیسه صفرا از جمله جراحی کیسه صفرا، دارای مزایای زیر است:

- ایجاد برش کوچک تر به علت اینکه در این عمل چندین برش ریز در سطح بدن که هر کدام کمتر از یک اینچ است ایجاد می‌شود برخلاف عمل جراحی که در آن برش های ۵ تا ۷ اینچی برای عمل جراحی باز استفاده می‌شود.
درد کمتر به نسبت عمل جراحی باز
دوره نقاهت و بهبود سریعتر به نسبت عمل جراحی باز
ممکن است در همان روز عمل جراحی خود مرخص شده و به خانه برگردید. همچنین زودتر می توانید به سراغ انجام کار های روزمره و عادی خود بروید.

 

تماس با ما

تهران، خیابان سمیه، بین خیابان دکتر شریعتی و بهار ، بیمارستان آراد


تماس بگیرید
شماره تلفن : ۲۲۵۶۸۳۹۴-۰۲۱
ایمیل: info@drsetayesh.com