برای کیست مویی چه گزینه های درمانی در دسترس هستند؟


هدف اولیه درمان کاهش التهاب اطراف و کاهش خطر ابتلا به عفونت است. درمان‌های احتمالی برای برآمدگی‌های تیغ شامل مرطوب نگه داشتن پوست و قطع اصلاح است که به موهای رشد کرده اجازه می‌دهد تا رشد کنند.

داروهای بدون نسخه (OTC) حاوی بنزوئیل پراکسید یا رتینوئیدها می توانند التهاب را کاهش دهند و اندازه برجستگی های تیغ یا کیست های مویی رشد کرده را کاهش دهند.

اگر روش‌های OTC برای برجستگی‌های تیغ یا کیست‌های مویی رشد کرده مؤثر نباشد، ممکن است به داروهای تجویزی آکنه نیاز باشد. به عنوان مثال، یک متخصص مراقبت های بهداشتی ممکن است یک کرم استروئیدی مانند هیدروکورتیزون برای کمک به کاهش قرمزی و درد در اطراف برآمدگی یا کیست تجویز کند.

بعید است که آکنه کیستیک بدون کمک داروهای قوی از بین برود. هدف نهایی درمان موهای زائد، کاهش بروز آنها با لایه برداری و مرطوب نگه داشتن پوست است. شستشوی بدن و لوسیون های ساخته شده با اسید گلیکولیک ملایم به شما کمک می کند.

با این حال، هنگامی که کیست مویی در حال رشد ملتهب شد و شروع به نوسان در اندازه کرد، ممکن است برای کوچک کردن کیست و برداشتن موهای رشد یافته نیاز به برش و زهکشی باشد.

 


چه زمانی باید به یک متخصص مراقبت های بهداشتی مراجعه کرد؟


در بیشتر موارد، برای این نوع برآمدگی ها و کیست ها نیازی به مراجعه به یک متخصص مراقبت های بهداشتی ندارید. درمان های OTC معمولاً می توانند به تحریک مو کمک کنند.

اگر برآمدگی ها یا کیست ها بسیار آزاردهنده شدند - یا اگر محو نشدند - به یک متخصص مراقبت های بهداشتی یا متخصص پوست مراجعه کنید.

 

همچنین اگر مشکوک به عفونت هستید، باید به یک متخصص مراقبت های بهداشتی مراجعه کنید.

 

علائم عفونت عبارتند از:

 

ترشح چرک از برآمدگی یا کیست
افزایش قرمزی
خارش
افزایش درد
بوی بد
ورم
تب

 

آیا می توانید از ایجاد کیست مویی روییده جلوگیری کنید؟


تنها راهی که می توانید از ایجاد موهای زیر پوستی جلوگیری کنید این است که به طور کلی از حذف موهای زائد خودداری کنید.

روش‌های حذف موهای زائد که نیازی به اصلاح ندارند، کمتر منجر به رشد موهای زائد می‌شوند، اما لزوماً این مشکل را کاملاً از بین نمی‌برند. اگر مستعد ابتلا به موهای زیر پوستی هستید، حتی با استفاده از برخی از این روش ها همچنان در معرض خطر خفیف قرار دارید.

بهترین راه برای کاهش بروز موهای زیر پوستی این است که موچین کردن، کندن و اپیلاسیون موها را متوقف کنید تا زمانی که موهای روییده به خودی خود یا با کمک یک متخصص از بین بروند.

اگر تصمیم دارید خودتان موهای زائد را بردارید، برای کاهش احتمال رشد موهای زائد خود، روش حذف موی هوشمند را انجام دهید.

 

نکاتی برای رفع موهای زائد در خانه


فقط از تیغ های تیز استفاده کنید. تیغ‌های کسل‌کننده ممکن است موها را صاف نکنند، که می‌تواند باعث شود موها دوباره به داخل پوست فر شوند.
با آب گرم و نه گرم اصلاح کنید.
تیغ یکبار مصرف خود را هر 6 هفته یکبار تعویض کنید.
همیشه از کرم موبر، ژل اصلاح یا برخی روان کننده های دیگر استفاده کنید.
فقط در جهت رشد مو موچین کنید.
از اپیلاسیون بیش از حد خودداری کنید. قبل از اینکه بتوانید دوباره با خیال راحت موهایتان را بردارید، باید اجازه دهید موهایتان به اندازه یک دانه برنج نپخته رشد کنند. بعد از هر جلسه حذف موهای زائد از لوسیون بدن استفاده کنید.

 

مقایسه جراحی با چاقو و لیزر کیست مویی


چه با چاقو و چه با لیزر کیست مویی می توان این بیماری را جراحی نمود ولی از معایب جراحی با چاقو می توان، درد زیاد، نیاز به جراحی، بیهوشی، چند هفته در خانه خوابیدن و پانسمان کردن های زیاد را نام برد، درز حالی که در جراحی لیزری کیست مویی اینگونه نیست و می توان از مزایای درمان با لیزر کیست مویی به خوبی یاد برد. در این نوع جراحی، بی حسی موضعی داده شده و همین بی حسی موضعی برای 24 تا 48 ساعت مانع از درد بیمار می شود و بعد از آن هم بیمار درد آنچنانی نداشته و نیازی به بیهوشی و بستری در بیمارستان ندارد.

 

درباره ما

این مرکز لیزر اولین مرکز درمان بیماریهای مقعد با لیزر از سال ۱۳۸۴ می باشد و در طی این مدت بیش از پنجاه هزار مراجعه کننده و بیش از پانزده هزار عمل با لیزر در آن انجام شده که منجر به کسب تجربه بسیار بالایی نزد پزشکان شاغل در آن گردیده است و هر روز نیز به آن افزوده میگردد.

 

تماس با ما

شماره های تماس
26218601
26216953
09021332854

شعبه سعادت آباد:
تهران، سعادت آباد، میدان کاج، ابتدای سرو شرقی مجتمع پایدار، طبقه چهارم واحد 406

ساعت کاری:
شنبه تا چهارشنبه: 10 الی 13  | 17 الی 20
پنچ شنبه: 11 الی 14
زمان پاسخگویی:
همه روزه بغیر از جمعه: 8 الی 22