آیا لیزر درمانی برای سینوس پیلونیدال موثر است؟


لیزر پیلونیدوتومی با موفقیت خوب، عوارض کمتر و رضایتمندی بالای بیمار در تخریب کیست پیلونیدال موثر است.

 

کدام جراحی برای سینوس پیلونیدال بهتر است؟


در حالی که روش برش و درناژ معمولاً اولین گزینه جراحی است که برای کیست پیلونیدال در نظر گرفته می شود، پزشک شما ممکن است سیستکتومی را در موارد زیر توصیه کند:
قبلاً عمل برش و درناژ انجام داده اید، اما کیست شما برگشته است.
عفونت شما بسیار پیچیده یا شدید است.

 

چرا سینوس های پیلونیدال عود می کنند؟


عود زودرس معمولاً به دلیل عدم شناسایی یک یا چند سینوس در زمان برش و درناژ است. عود دیرتر (بیش از شش ماه پس از جراحی) معمولاً به دلیل تنش در شکاف خط وسط و عفونت ثانویه ناشی از تجمع بیشتر مو یا سایر مواد زائد است

 

آیا کیست پیلونیدال می تواند سال ها پس از جراحی بازگردد؟


عودهای سینوس پیلونیدال ممکن است از زمان جراحی تا 22 سال و بیشتر رخ دهد. با قرار دادن این در یک چارچوب زمانی، 60٪ از همه عودها در عرض 5 سال مشاهده می شود . این موضوع بر روی بیش از 500 بیمار که تحت پیگیری طولانی مدت 2 دهه قرار گرفتند، ثابت شده است.

 

چگونه از بازگشت کیست پیلونیدال جلوگیری می کنید؟


برای جلوگیری از بازگشت کیست پیلونیدال، از نشستن طولانی مدت خودداری کنید. همچنین می‌توانید در نزدیکی دنبالچه خود اصلاح کنید تا از رشد موهای زائد در این ناحیه جلوگیری کنید. کاهش وزن همچنین می تواند خطر شما را کاهش دهد و همچنین این ناحیه را تمیز و خشک نگه دارد.

 

لیزر کیست مویی درد دارد؟

 

لیزر کیست مویی تحت بیهوشی و یا بی حسی اسپاینال انجام می شود. بنابراین طی پروسه عمل جراحی با لیزر بیمار هیچگونه دردی احساس نمی کند. اگر جراحی و لیزر کیست مویی به روش بسته انجام شود نیز بیمار درد زخم باز کیست مویی را تجربه نخواهد کرد. همچنین خبری از درد تعویض پانسمان زخم باز نیست .

 

-لیزر کیست مویی بهتر است یا جراحی باز با تیغ و کوتر؟

 

به دلیل این که  بعد از جراحی باز زخم کیست مویی باز گذاشته می شود احتمال بروز عفونت و عود کیست مویی بسیار بالا است. به خصوص اگر پانسمان زخم باز کیست مویی به درستی و در زمان معین تعویض نشود. همچنین مراقبت های بعد و نقاهت جراحی سنتی برای انسان مدرن امروز بسیار وقت گیر و طاقت فرسا است. اما در جراحی کیست مویی با لیزر پرتوان بیمار درگیر تعویض پانسمان روزانه و استراحت طولانی نیست. همین نقاهت کوتاه و بهبودی سریع احتمال عود کیست مویی را به صفر نزدیک می کند. بنابراین لیزر کیست مویی به جراحی باز با تیغ و کوتر ارجح و بهتر است.

 

 

آیا می توانم خودم کیست پیلونیدال را تخلیه کنم؟


تنها راه خلاص شدن از شر کیست پیلونیدال از طریق یک عمل جراحی جزئی است. اما چند کار وجود دارد که می توانید در خانه انجام دهید تا درد و ناراحتی را در این بین کاهش دهید. سعی کنید چند بار در روز از کمپرس گرم و مرطوب روی کیست استفاده کنید. گرما به بیرون کشیدن چرک کمک می کند و به کیست اجازه تخلیه می دهد.

 

کیست مویی خطرناک است؟


کیست مویی، علایم بسیار خفیفی دارد و به همین خاطر بسیاری از افراد ممکن است تصور کنند یک بیماری ساده است. برای درمان کیست مویی راه حل های متعددی وجود دارد؛ اما عدم درمان کیست مویی می تواند منجر به بیماری های دیگری شود. عفونت هایی که منجر به بیماری فیستول مویی شده ممکن است در اثر درمان نشدن، پخش شوند و به دیگر نقاط بدن نیز سرایت کنند. به علاوه کیست مویی می تواند باعث بروز مشکلاتی، مانند مقعد درد و کمر درد شود. ابتلا به سرطان پوست نیز می تواند در نتیجه عدم درمان کیست مویی اتفاق بیفتد.

 

آیا می توانم کیست پیلونیدال را با سوزن سوراخ کنم؟


کیست را فشار ندهید و با سوزن آن را فشار ندهید تا باز شود. این می تواند باعث تورم، قرمزی و عفونت شود.

 

آیا سینوس پیلونیدال می تواند بزرگتر شود؟


کیست پیلونیدال تورمی است که از زیر پوست روی ساکروم نزدیک دنبالچه شروع می شود. ممکن است شبیه یک گودی کوچک باشد. می تواند با چربی پوست، مو و سلول های مرده پوست پر شود و ممکن است کوچک بماند یا بزرگتر شود.

 

چه پزشکی کیست ها را برمی دارد؟


چه نوع پزشکانی کیست را درمان می کنند؟ در حالی که اکثر پزشکان یا جراحان مراقبت های اولیه می توانند کیست های روی پوست را درمان کنند، متخصصان پوست معمولاً کیست های چربی و پیلار را درمان و حذف می کنند. متخصصان پوست بر روی درمان پوست متمرکز هستند - بنابراین برداشتن کیست بخشی طبیعی از تمرین و تمرکز آنها است.

 

آیا می توان کیست را با لیزر برداشت؟


حذف لیزر نیز در صورت نیاز یک گزینه است. لیزر ابتدا برای ایجاد یک سوراخ کوچک برای برداشتن کیست استفاده می شود. سپس دیواره کیست تقریباً یک ماه بعد به طور کامل با حداقل برش برداشته می شود. با این روش کیست تنها با یک اسکار کوچک به طور کامل برداشته می شود.

 

مزایای جراحی لیزر کیست مویی


عدم نیاز به بیهوشی عمومی یا نخاعی و بستری شدن دربیمارستان در جراحی لیزر کیست مویی.
حداقل درد و خون ریزی در جراحی لیزر کیست مویی به طوریکه بیمار از روز بعد از عمل می تواند راحت بنشیند.
در جراحی لیزر کیست مویی با لیزر نیازی به پانسمان داخل زخم وتراشیدن زخم وجود ندارد و از روز بعد بیمار می تواند حمام بگیرد و داخل زخم را با آب و صابون بشوید.
جراحی لیزر کیست مویی، باعث می شود عارضه به راحتی و در کوتاه ترین مدت بهبود یابد که همین امر موجب رضایت بیماران و محبوبیت این روش درمانی می گردد.
میزان عود در هر دو روش درمان کیست مویی (جراحی و لیزر) یکسان بوده و حدود 10% می باشد اما اگر بعد از جراحی با لیزر و بهبود زخم پوست ناحیه عمل با لیزرهای از بین برنده مو تابش بگیرد میزان عود به 2% میرسد.
مقرون به صرفه بودن جراحی لیزر کیست مویی از دیگر مزایای آن است. انجام عمل لیزر کیست مویی در کلینیک های معتبر، بدون نیاز به بستری باعث می شود تا بیمار، هزینه های سنگین را متحمل نشود و بتواند صرفا بر روی بهبودی تمرکز کند.