آیا سینوس پیلونیدال با لیزر قابل درمان است؟


درمان بیماری سینوس پیلونیدال عمدتاً به دلیل عوامل متعددی که باعث بهبود زخم و عود آن می شوند همچنان چالش برانگیز است. با پیشرفت های اخیر در زمینه جراحی، استفاده از لیزر به عنوان یک روش موثر در تخریب کیست پیلونیدال شناخته شده است.

 

کدام جراحی برای سینوس پیلونیدال بهتر است؟


در حالی که روش برش و درناژ معمولاً اولین گزینه جراحی است که برای کیست پیلونیدال در نظر گرفته می شود، پزشک شما ممکن است سیستکتومی را در موارد زیر توصیه کند:
قبلاً عمل برش و درناژ انجام داده اید، اما کیست شما برگشته است.
عفونت شما بسیار پیچیده یا شدید است

 

آیا جراحی کیست پیلونیدال لیزر است؟


جراحی لیزر یک درمان نسبتا سریع و موثر برای کیست پیلونیدال است. این کیست ها که در نزدیکی بالای استخوان دنبالچه قرار دارند، جیب هایی هستند که با مو و مواد زائد فرو می روند و باعث عفونت می شوند. هدف از جراحی تمیز کردن ناحیه عفونی و برداشتن گودال است تا عفونت عود نکند.

 

جراحی با لیزر سینوس مویی و درمان آن


بعد از تشخیص بیماری توسط پزشک ناحیه عمل با بیحسی موضعی کامل بیحس میشود و فرد هیچ دردی احساس نمیکند و سپس به کمک لیزرco2 اقدام به لیزر کیست مویی و برداشتن کیست از ناحیه کمر یا انتهای دنبالچ بطور کامل میشود.

با توجه به اینکه لیزر همزمان با برش معمولا از نوع بسیار ظریف میباشد باعث سورزاندن رگهای خون دهنده ناحیه عمل میگردد و همین امر سبب می شود عمل کاملا بدون خونریزی شود. با توجه به صدمه حداقلی اعصاب و بافت های منطقه بیمار بعد از عمل نیز دردى احساس نمیکند همچنین لیزر کیست مویی بخاطر حداقل صدمه به بافت های اطراف کیست مرحله ترمیم زخم نیز سریعتر از جراحی با چاقو اتفاق می افتد.

 

آیا متخصص پوست می تواند کیست پیلونیدال را حذف کند؟


چگونه کیست پیلونیدال را درمان می کنید؟ یک متخصص پوست ممکن است برای جلوگیری از گسترش عفونت، کیست را با جراحی تخلیه یا خارج کند. اگر کیست شما قبلاً باز شده است، ممکن است ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی به شما دستور دهد که قبل از درمان رشد، آنتی بیوتیک مصرف کنید.

 

جراحی سینوس پیلونیدال چقدر طول می کشد؟


بسته به پیچیدگی کیست پیلونیدال، عمل جراحی ممکن است بین ۲ تا ۳ ساعت طول بکشد. پس از پایان عمل جراحی، شما را به اتاق ریکاوری می‌برند، جایی که تقریباً 2 ساعت در آنجا می‌مانید تا قبل از رفتن به خانه از بیهوشی خلاص شوید.

 

آیا در صورت داشتن کیست می توانم لیزر موهای زائد را انجام دهم؟


بله، در صورت داشتن کیست پیلونیدال، لیزر موهای زائد می تواند کمک کننده باشد. اگر در حال حاضر کیست پیلونیدال دارید، لیزر قادر به حذف آن نیست. اما اگر قبلاً کیست پیلونیدال داشته اید و می خواهید از کیست دیگر جلوگیری کنید، لیزر موهای زائد درمان مناسبی برای شماست.

 

چرا سینوس پیلونیدال دوباره عود می کند؟


عود زودرس معمولاً به دلیل عدم شناسایی یک یا چند سینوس در زمان برش و درناژ است. عود دیرتر (بیش از شش ماه پس از جراحی) معمولاً به دلیل تنش در شکاف خط وسط و عفونت ثانویه ناشی از تجمع بیشتر مو یا سایر مواد زائد است .

 

تفاوت لیزر و جراحی سینوس پیلونیدال چیست؟

 

در عمل با لیزر عفونت بدون هیچگونه خونریزی و برش با استفاده از اشعه سوزانده شده و از بین می رود. ولی در عمل جراحی با انجام برش پوست و خارج کردن کیست انجام می شود که ممکن است همراه با عوارض پس از عمل باشد. لیزر درمانی با توجه به عدم خونریزی و احتمال بازگشت تقریبا صفر، طرفداران بیشتری دارد.

 

چگونه برای همیشه از شر سینوزیت پیلونیدال خلاص شوید؟


تنها راه خلاص شدن از شر کیست پیلونیدال از طریق یک عمل جراحی جزئی است. اما چند کار وجود دارد که می توانید در خانه انجام دهید تا درد و ناراحتی را در این بین کاهش دهید. سعی کنید چند بار در روز از کمپرس گرم و مرطوب روی کیست استفاده کنید. گرما به بیرون کشیدن چرک کمک می کند و به کیست اجازه تخلیه می دهد.

 

آیا استرس می تواند باعث ایجاد کیست پیلونیدال شود؟


موهای فرو رفته و پارگی فولیکول های مو تنها دلایل احتمالی کیست پیلونیدال نیستند. تروما، جراحت یا استرس روی پوست ممکن است به طور بالقوه باعث رشد نیز شود. به عنوان مثال، اگر تمایل دارید تمام روز در محل کار بنشینید، ممکن است بر روی شکاف بین باسن خود فشار وارد کنید.

 

آیا اصلاح از کیست پیلونیدال جلوگیری می کند؟


برای خلاص شدن از شر موهای زائد و جلوگیری از رشد مجدد آن در ناحیه سینوس عفونی، دو گزینه وجود دارد. یک تیغ (تراش) یا یک کرم موبر مانند Nair™ در جلوگیری از عود بیماری پیلونیدال موثر است.

 

آیا کیست پیلونیدال می تواند باعث مرگ شود؟


در نهایت، این پتانسیل را دارد که منجر به مرگ شود. سرطانی که در داخل سینوس پیلونیدال قرار دارد، پیش آگهی را پیچیده می کند، زیرا سرطان ممکن است برای مدت طولانی شناسایی نشود. علائم را می توان به راحتی با عوارض جانبی عادی عفونت اشتباه گرفت.