روش جراحی فیستول مقعدی با لیزر


باید بدانید در روش جراحی فیستول مقعدی با لیزر به جای تیغ و کوتر از لیزر پرتوان دی اکسید کربن برای برش دادن جدار فیستول استفاده می شود. به علاوه متخصص جراحی و لیزر فیستول مقعدی از لیزر کم توان آی آر سی نیز برای درناژ و ترمیم بهتر زخم جراحی فیستول استفاده می نماید. هرچند که با لیزر می توان انواع بیماری های مقعدی مثل هموروئید و شقاق را درمان و جراحی کرد اما برخی از انواع پیشرفته و پیچیده فیستول مقعدی را نمی توان با لیزر پرتوان تحت جراحی قرار داد.

 

 

مزایای درمان فیستول مقعدی با لیزر


1) نیازی به بستری در بیمارستان و گرفتن بیهوشی عمومی یا بی حسی نخاعی که یکی از علل ترس بیماران است نداشته و همچنین نیازی به استراحت چند روزه در منزل که از ضروریات جراحی سنتی است را ندارند و از روز بعد از عمل میتوانند به سرکار خود بازگردند زیرا بیمار بیهوشی نگرفته ودرد زیادی بعد از عمل ندارد.
2) نیازی به پانسمان داخلی (توپی یا تامپون)ندارد که معمولا در جراحی سنتی اجباری و خارج کردن آن بسیار دردناک است .
3)عمل معمولا در مطب انجام و بیمار بعد از عمل مرخص ومیتواند بعد از عمل تغذیه معمولی و دفع مدفوع داشته باشد در حالی که در جراحی سنتی اصل برعدم تغذیه حداقل برای24ساعت وسپس تغذیه با سوپ برای به تاخیر انداختن دفع برای مدت چند روزمی باشد.
4) درد بعد از عمل با لیزر نسبت به جراحی سنتی بسیارکمتر و میزان خونریزی نیزکمتر است همچنین میزان عود کمتر است.
5)انتقال عفونت های خطرناک مثل هپاتیت که در جراحی سنتی محتمل است درعمل با لیزر وجود ندارد.
6)بر خلاف تصور عموم لیزر در هر مرحله ای حتی مراحل پیشرفته هموروئید وغیرو کارآیی دارد و حتی درمورد بیماران با سن بالا و مشکلات دیابتی-کبدی-کلیوی وبیماران قلبی که داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنند قابل انجام است.

 


مراقبت های لازم پس از جراحی فیستول

 

آنچه مسلم است بسیاری از بیماران بعد از انجام جراحی از اجابت مزاج واهمه دارند، از این رو توصیه می‌شود نکات زیر را رعایت نمایند:

اجابت مزاج نرم و مرتب:

اسهال و یبوست هر دو موجب فشار به ناحیه مقعد شده و باعث تشدید درد می‌شوند. بنابراین رعایت رژیم غذایی حاوی فیبر (میوه‌جات فراوان و مصرف سبزیجات) توصیه می‌شود. لازم به ذکر است که  مصرف فیبر به طور کامل، حدود یک الی دو هفته به زمان نیاز دارد.


ترتیب منظم در عمل دفع:

حداقل روزی یک یا دوبار دفع در زمان مشخص طی شبانه‌روز (صبح‌ها پس از خواب و یا پس از صرف صبحانه) توصیه می‌شود. بیماران باید هر روز صبح پس از خواب، پس از صبحانه و یا پس از مصرف مقداری مایعات جهت اجابت مزاج به دستشویی بروند حتی اگر احساس دفع ندارند تا عادت به دفع در زمان مشخص طی روز را پیدا کنند.


استفاده از ضد دردهای موضعی:

استفاده از پمادها و ژل‌های حاوی بی‌حس کننده‌های موضعی از قبیل لیدوکائین و بوپیواکائین در ناحیه مقعد و یا حتی داخل و اطراف زخم حدود سه دقیقه قبل از دفع می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

 

توصیه آخر

 پس از دفع نرمال، شستشوی مقعد با آب گرم و پس از آن قرار گرفتن در لگن آب گرم به مدت ۱۵-۱۰ دقیقه (نیازی به استفاده از بتادین و …. نمی‌باشد) انجام شود؛ لگن آب گرم برای تسکین درد قابل تکرار می‌باشد. پس از لگن آب گرم، استفاده مجدد از پماد بی‌حس کننده توصیه می‌شود.