جراحی و عمل با لیزر شقاق


موثرترین روش درمان شقاق مقعدی مزمن قطع اسفنکتر داخلی است و میزان موفقیت آن 100-95% است. در لیزر شقاق ابتدا محل زخم شقاق با بیحسی موضعی بیحس می گردد و سپس با لیزر زخم برداشته میشود و عضله دور مقعد به میزان کم برش داده میشود تا به زخم فرصت لازم جهت بهبود داده شود. در حین عمل اگر زائده اضافی در اثر شقاق بوجود آمده باشد قابل برداشتن است و لذا مقعد فرم نرمال اولیه خود را پیدا میکند. بعد از عمل با لیزر شقاق بیمار میتواند دفع راحت داشته باشد. بطور کلی عمل جراحی لیزر شقاق با بیحسی موضعی و بصورت سرپائی در مطب مطابق روشهای استاندارد که یکی از آن روش ها استفاده از لیزر شقاق می باشد اقدام به قطع اسفنکتر داخلی در نواحی طرفی می شود و زائده پوستی sentinel pile نیز برداشته می شود.

با استفاده از داروهای بیحس کننده طولانی اثر بیمار می تواند بلافاصله به محل کار خود مراجعه نماید. اکثر بیماران بهبود فوری درد را بعد از جراحی تجربه می کنند ولی تا چند روز بعد از آن درد حاصله را می توان با مصرف مسکن کنترل نمود.

 

 

مزایای درمان و جراحی لیزر شقاق (فیشر) مقعدی با لیزر


1) نیازی به بستری در بیمارستان و گرفتن بیهوشی عمومی یا بی حسی نخاعی که یکی از علل ترس بیماران است نداشته و متعاقب آن نیازی به استراحت چند روزه در منزل که از ضروریات جراحی سنتی است را ندارند و از روز بعد از عمل میتوانند به سرکار خود بازگردند زیرا بیمار بیهوشی نگرفته و درد زیادی بعد از عمل ندارد.
2) نیازی به پانسمان داخلی (توپی یا تامپون) ندارد که معمولا در جراحی سنتی اجباری و خارج کردن آن بسیار دردناک است.
3)عمل معمولا در مطب انجام و بیمار بعد از عمل مرخص و میتواند بعد از عمل تغذیه معمولی و دفع مدفوع داشته باشد در حالی که در جراحی سنتی اصل برعدم تغذیه حداقل برای 24 ساعت و سپس تغذیه با سوپ برای به تاخیر انداختن دفع برای مدت چند روز می باشد.
4) درد بعد از عمل با لیزر نسبت به جراحی سنتی بسیار کمتر و میزان خونریزی نیز کمتر است همچنین میزان عود کمتر است.
5)انتقال عفونت های خطرناک مثل هپاتیت که در جراحی سنتی محتمل است درعمل با لیزر وجود ندارد.
6)بر خلاف تصور عموم لیزر در هر مرحله ای حتی مراحل پیشرفته هموروئید و غیرو کارآیی دارد و حتی درمورد بیماران با سن بالا و مشکلات دیابتی-کبدی-کلیوی و بیماران قلبی که داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنند قابل انجام است.

 

دستورات بعد از عمل لیزر فیشر را جدی بگیرید


1- رژیم پرفیبر
2- استفاده از ملین در صورت لزوم
3- مسکن
4- آنتی بیوتیک
5- پیاده روی و استحمام و نیز رانندگی بلامانع است.

 

درمان شقاق با لیزر چگونه است


لیزر درمانی مدرن‌ترین تکنیک برای درمان شقاق مقعد و همچنین جایگزین مناسبی برای روش‌های دیگر می باشد. لیزر روشی ساده، امن و مؤثر برای درمان شقاق(فیشر) است که می‌تواند با بی‌حسی موضعی در یک مرکز درمانی به صورت سرپایی بدون نیاز به بستری شدن در بیمارستان با حداقل عوارض ممکن انجام شود. لیزر برای هر دو نوع شقاق حاد و مزمن قابل استفاده است. برای شقاق حاد از لیزرهای با توان پایین و برای درمان شقاق پیشرفته یا مزمن از لیزرهای با توان بالا استفاده می شود. روش دیدن محل شکاف توسط یک وسیله به نام اسپکولوم انجام می شود که درون مقعد قرار می‌دهند و آن را باز و تنظیم می‌کنند و بدون تحریک محل ترک مقعد، با استفاده از اشعه‌ی لیزر ناحیه‌ی آسیب‌دیده را ترمیم می‌کنند.

سایر مزایای لیزر در درمان شقاق این است که برخلاف جراحی، هنگام عمل به بافت اطراف صدمه نمی زند و فرد دچار بی اختیاری در دفع مدفوع نمی گردد. چنانچه فرد بیمار دچار سایر بیماری های مقعد باشد می توان به طور همزمان آن را درمان کرد. احتمال ابتلا به بیماری های ویروسی در این روش به صفر می رسد. در این روش نیاز به بیهوشی نیست و میزان درد، خونریزی و ابتلا به یبوست در افرادی که لیزر شقاق یا فیشر انجام داده اند به طور قابل توجهی بهبود میابد. از طرفی در هیچ کدام از بیماران، بیماری شقاق مقعد تا یک سال پیگیری عود نمیکند.

 

تفاوت درمان شقاق با لیزر با عمل جراحی؟


جراحی لیزر شقاق نسبت جراحی با لیزر مزایایی دارد که در پایین تر به آن ها اشاره خواهیم نمود. قطعا ابزار جراحی چه چاقو و چه لیزر نقشی تعیین کننده در نوع و سرعت درمان بیماری دارند علاوه بر این ابزار جراحی تاثیر بسزایی بر بروز عوارض بعد عمل دارند. حال این تاثیرات را از نظر پروسه درمان، عوامل روانشناسی و عوارض جدی پس از عمل را بررسی می نمائیم :

  • کاهش ترس و استرس
  • پروسه ی درمان
  • بیهوشی
  • درد و خونریزی کمتر نسبت به جراحی معمولی
  • احتمال بی اختیاری در دفع مدفوع و گاز روده
  • کاهش احتمال ابتلا به بیماری های ویروسی
  • عدم نیاز به پانسمان

 

اطلاعات تماس

آدرس : تهران سعادت آباد، میدان کاج، ابتدای سرو شرقی، مجتمع پایدار، طبقه چهارم، واحد 406
تلفن : 02122361071 و 02122361072
ایمیل : info @ drtajbakhsh.ir
واتس آپ : 09021332854