علت فیستول زنانه چیست؟


فیستول واژن می تواند در نتیجه آسیب، جراحی، عفونت یا پرتودرمانی ایجاد شود. علت فیستول شما هر چه که باشد، ممکن است برای بازگرداندن عملکرد طبیعی نیاز به بستن آن توسط جراح داشته باشید.


علل اصلی فیستول چیست؟


علت اصلی فیستول مقعدی گرفتگی غدد مقعد و آبسه مقعد است. سایر شرایط بسیار کمتر رایج که می توانند باعث ایجاد فیستول مقعدی شوند عبارتند از: بیماری کرون (یک بیماری التهابی روده) پرتودرمانی (درمان سرطان)

 

 

تست های تشخیص فیستول

 

تست های کنتراست واژینوگرافی یا تنقیه باریم می تواند به شناسایی فیستول واقع در قسمت فوقانی رکتوم کمک کند.
تست رنگ آبی
توموگرافی کامپیوتری (CT) اسکن.
تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI).
سونوگرافی آنورکتال.
مانومتری آنورکتال.
تست های دیگر

 

چه چیزی باعث ایجاد فیستول می شود؟

 

فیستول زمانی ایجاد می شود که التهاب باعث ایجاد زخم یا زخم در دیواره داخلی روده یا اندام های مجاور شود. این زخم ها می توانند در تمام ضخامت دیواره روده گسترش یافته و تونلی برای تخلیه چرک از ناحیه عفونی ایجاد کنند. آبسه یا تجمع چرک نیز می تواند باعث تشکیل فیستول شود.

 

آیا می توانید با فیستول زندگی کنید؟

هیچ راه حل سریعی وجود ندارد ممکن است فکر کنید راه حل سریعی برای این نوع چیزها وجود دارد، اما اغلب، بیماران می توانند سال ها با آنها زندگی کنند. برخی از جراحی‌ها می‌توانند به تخلیه آبسه یا باز کردن فیستول برای بهبود آن کمک کنند، اما میزان موفقیت متفاوت است و اغلب در نهایت عود می‌کنند.

 

بهترین درمان برای فیستول چیست؟


فیستولوتومی مؤثرترین درمان برای بسیاری از فیستول های مقعدی است، اگرچه معمولاً فقط برای فیستول هایی مناسب است که از بسیاری از عضلات اسفنکتر عبور نمی کنند، زیرا خطر بی اختیاری در این موارد کمتر است.

 

فیستول چگونه به نظر می رسد؟


فیستول مقعدی یا آنورکتال یک راه تونل مانند غیرطبیعی، عفونی است که از غده مقعدی عفونی تشکیل می شود. گاهی اوقات فیستول مقعدی مسیر خود را از یک غده داخلی به سمت خارج از پوست اطراف مقعد حرکت می کند. روی پوست، این جوش مانند یک جوش باز به نظر می رسد.

 

آیا فیستول می تواند نشانه سرطان باشد؟


فیستول های سرطانی نادر هستند. آنها می توانند ناشی از درمان سرطان باشند و ممکن است ماه ها یا سال ها طول بکشد تا ایجاد شوند. کمتر رایج، آنها به دلیل رشد سرطان در ناحیه ای از بدن ایجاد می شوند. برخی شرایط یا درمان های غیر مرتبط با سرطان نیز می توانند باعث ایجاد فیستول شوند.

 

آیا فیستول خونریزی می کند؟


برای فیستول مقعدی، علائم عبارتند از: آبسه های مکرر مقعد، درد و تورم در اطراف مقعد، درد همراه با اجابت مزاج، خونریزی، تخلیه خونی یا بدبو (چرک) از سوراخ اطراف مقعد. فیستول های خارجی باعث ترشح از طریق پوست می شوند.

 

درمان فیستول مقعدی در زنان


درمان فیستول مقعدی در زنان فقط به روش جراحی است، یک جراحی کوچک برای برداشتن فیستول. معمولاً این کار با بی حسی موضعی انجام می پذیرد (البته گاهی بیهوشی عمومی لازم می شود.)
بسته به عمق درگیری، روش های جراحی مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. پس از عمل جراحی، بیمار معمولا عصر همان روز یا روز بعد از بیمارستان مرخص می گردد.


در خصوص مراقبت از محل عمل شده باید بدانید، به صورت نشستن در لگن آب گرم حاوی چند قطره بتادین، سه الی چهار بار در روز و هر بار به مدت بیست دقیقه است که برای دو هفته ادامه می یابد. در صورت وجود درد از داروی مسکن استفاده می شود. سایر مراقبت ها بسته به نظر جراح، برای بیمار شرح داده می شود.


قابل ذکر است که امروزه عمل فیستول مقعد با لیزر قابل انجام است.در این عمل باید از لیزرهای پرتوان استفاده و مراحل جراحی مانند جراحی باز است.