شکاف لب و کام چیست؟

شکاف لب یا لب شکری (Cleft lip) یک نقص مادرزادی است ک یک یا دو شکاف در لب بالایی ایجاد می‌شود. و در مواردی ممکن است به حفره بینی نیز کشیده شود.

 

عوامل شکاف لب و کام

محیط

دیابتی

سابقه خانوادگی

خود درمانی مادران

سیگاری یا الکلی بودن والدین

اضافه وزن در دوران بارداری

 

علایم و نشانه‌های شکاف لب و کام شامل

عفونت گوش

تغذیه‌ی دشوار

صدای تو دماغی دارند

خروج مایعات و غذا از طریق بینی

شکاف لب و کام

آیا شکاف کام می تواند در دو طرف دهان باشد؟

می تواند در یک یا دو طرف لب یا به ندرت در وسط لب باشد. کودکان دارای شکاف لب نیز می توانند شکاف کام داشته باشند. سقف دهان "کام" نامیده می شود. با شکاف کام ، بافتی که سقف دهان را تشکیل می دهد به درستی نمی پیوندد.

 

آیا کودک می تواند شکاف کام داشته باشد؟

کودک می تواند لب شکاف ، شکاف کام یا هر دو داشته باشد. اگر بافت تشکیل دهنده لب قبل از تولد کاملاً به هم نپیوندد ، شکاف لب رخ می دهد. این باعث باز شدن لب بالا می شود.

 

شکاف لب و شکاف کام ، که به آن شکاف دهانی صورت نیز گفته می شود ، گروهی از شرایط است که شامل شکاف لب ، شکاف کام و هر دو با هم است.شکاف لب شامل شکافی در لب بالایی است که ممکن است در بینی امتداد داشته باشد.دهانه ممکن است در یک طرف ، هر دو طرف یا در وسط باشد. شکاف کام زمانی اتفاق می افتد که سقف دهان حاوی شکافی به داخل بینی باشد. این اختلالات می تواند منجر به مشکلات تغذیه ، مشکلات گفتاری ، مشکلات شنوایی و عفونت های مکرر گوش شود. کمتر از نیمی از زمان بیماری با سایر اختلالات همراه است.

 

شکاف کام و لب در نتیجه عدم اتصال صحیح بافتهای صورت در طی رشد است. به همین ترتیب ، آنها نوعی نقص مادرزادی هستند. علت آن در اکثر موارد ناشناخته است.  عوامل خطر شامل سیگار کشیدن در دوران بارداری ، دیابت ، چاقی ، مادر بزرگتر و داروهای خاص (مانند برخی از مواردی که برای درمان تشنج استفاده می شود). شکاف لب و شکاف کام اغلب در دوران بارداری با معاینه سونوگرافی قابل تشخیص است.

شکاف کام یا لب را می توان با جراحی با موفقیت درمان کرد.  این کار اغلب در چند ماه اول زندگی برای شکاف لب و قبل از هجده ماه برای شکاف کام انجام می شود. گفتاردرمانی و مراقبت از دندان نیز ممکن است مورد نیاز باشد.  با درمان مناسب ، نتایج خوب است. 

 

شکاف کام و لب در حدود 1 تا 2 در هر 1000 تولد در کشورهای پیشرفته رخ می دهد. شکاف لب در مردان دو برابر زنان است ، در حالی که شکاف کام بدون شکاف لب در زنان بیشتر است.  در سال 2017 ، این در حدود 3800 مرگ در جهان بود ، در مقایسه با 14،600 مرگ در سال 1990. این بیماری به دلیل شباهت آن به خرگوش یا خرگوش قبلاً به عنوان "لب خرگوش" شناخته می شد ، اما اکنون این اصطلاح به طور کلی توهین آمیز تلقی می شود

 

شکاف کام

شکاف کام شرایطی است که در آن دو صفحه جمجمه که کام سخت (سقف دهان) را تشکیل می دهد کاملاً بهم پیوسته نیستند. کام نرم نیز در این موارد شکاف دارد. در بیشتر موارد ، شکاف لب نیز وجود دارد.

 

شکاف کام می تواند به صورت کامل (کام نرم و سخت ، احتمالاً شامل شکاف در فک) یا ناقص (یک سوراخ در سقف دهان ، معمولاً به صورت شکاف کام نرم) رخ دهد. وقتی شکاف کام ایجاد می شود ، توفال معمولاً شکافته می شود. این امر به دلیل عدم همجوشی فرآیندهای پالاتین جانبی ، تیغه بینی یا فرایندهای میانی پالاتین (تشکیل کام ثانویه) رخ می دهد.

 

سوراخ سقف دهان در اثر شکاف ، دهان را مستقیماً به داخل بینی متصل می کند.

 

 

به نتیجه اتصال باز بین دهان و داخل بینی ، نارسایی ولوفارنکس (VPI) گفته می شود. به دلیل وجود شکاف ، هوا به داخل حفره بینی نشت می کند و منجر به تشدید صدای هایپرنازال و انتشار بینی در هنگام صحبت می شود. اثرات ثانویه VPI شامل خطاهای بیان گفتاری (به عنوان مثال ، اعوجاج ها ، تعویض ها و حذف ها) و مفصل های مفصلی جبرانی و تلفظ های اشتباه (به عنوان مثال ، توقف های گلوتال و اصطلاحات خلفی بینی). گزینه های احتمالی درمان شامل گفتاردرمانی ، پروتزهای پروتئینی ، افزایش دیواره حلق خلفی ، طولانی شدن کام و روش های جراحی است.

 

شکاف کام زیر مخاطی نیز می تواند رخ دهد که شکاف کام نرم با توفان شکاف خورده ، شیار در امتداد خط میانی کام نرم و یک بریدگی در حاشیه پشت کام سخت است.  تشخیص شکاف کام زیر مخاط اغلب در اواخر کودکان و در نتیجه ماهیت شکاف رخ می دهد.  در حالی که عضلات کام نرم به هم متصل نیستند ، غشاهای مخاطی که سقف دهان را پوشانده نسبتاً طبیعی و سالم به نظر می رسند.

 

عوارض

 

نوزادی که با استفاده از بطری سفارشی تغذیه می شود. حالت نشسته به حالت ایستاده باعث می شود تا نیروی جاذبه به کودک کمک کند شیر را راحتتر ببلعد.

شکاف ممکن است باعث مشکلات تغذیه ، بیماری گوش ، گفتار ، اجتماعی شدن و شناخت شود.

 

به دلیل عدم مکش ، نوزاد دارای شکاف ممکن است در تغذیه دچار مشکل شود. نوزاد با شکاف کام موفقیت بیشتری در تغذیه در وضعیت ایستاده تر خواهد داشت. در صورت داشتن شکاف کام ، نیروی جاذبه به شما در جلوگیری از ورود شیر از طریق بینی کمک می کند. تغذیه جاذبه را می توان با استفاده از تجهیزات تخصصی مانند فیدر هابرمن انجام داد. تجهیزات دیگری که معمولاً برای تغذیه ثقل استفاده می شود ، بطری سفارشی با ترکیبی از نوک سینه ها و داخل شیشه است. یک سوراخ بزرگ ، برش متقاطع یا شکاف در نوک پستان ، یک نوک سینه برجسته و فشرده سازی ریتمیک درب بطری می تواند منجر به جریان قابل کنترل به نوزاد بدون ایجاد لکه ناشی از تجهیزات خاص شود.

 

فاکتورهای محیطی

تأثیرات محیطی همچنین ممکن است باعث ایجاد یا ایجاد تعامل با ژنتیک در ایجاد شکاف های صورت یا صورت شود. نمونه ای از ارتباط بین عوامل محیطی و ژنتیک از یک تحقیق در مورد جهش ها در ژن PHF8 ناشی می شود. این تحقیق نشان داد که PHF8 برای یک هیستون لیزین متیلاز کدگذاری می کند [و در تنظیم اپی ژنتیک نقش دارد. فعالیت کاتالیزوری PHF8 به اکسیژن مولکولی بستگی دارد ،  عاملی که از گزارشات مربوط به افزایش میزان شکاف لب / کام در موش هایی که در اوایل بارداری در معرض هیپوکسی قرار گرفته اند ، مهم تلقی می شود ، بستگی دارد.