انواع روش های درمان شقاق مقعدی را بشناسید

 

درمان خانگی شقاق مقعدی


باید بدانید در اکثر موارد شقاق مقعد نیازی به جراحی ندارد و معمول ترین درمان برای آن نرم و پرحجم کردن مدفوع بوسیله نوشیدن آب و مایعات بیشتر و مصرف مواد غذایی با محتوای فیبر بالا توصیه می شود.

با خوردن غذاهای فیبردار و نوشیدن آب و مایعات کافی نگذارید مدفوع تان سفت و پرحجم شود تا دچار شقاق مقعدی نشوید. این مدفوع های سفت باعث اصلی زخمی شدن یا ایجاد شکاف در ناحیه مقعد هستند. برای روان شدن مدفوع می توانید از مسهل ها هم استفاده کنید که البته مصرف طولانی مدت آنها توصیه نمی شود و عوارض به دنبال دارد. اما با این حال میتوانند تا حدی از ابتلا به بیماری شقاق جلوگیری کنند و نوعی پیشگیری از ابتلا به بیماری فیشر انجام دهید.

 


درمان شقاق مقعدی با لیزر:

درمان شقاق با لیزر یک درمان سرپایی بدون بیهوشی و درد و خون ریزی است که با بی حسی موضعی این عمل به راحتی درون مطب انجام پذیر می باشد و فرد مبتلا میتواند بلافاصله بعد از درمانش به محل زندگی یا کار خود باز می گردد بدون اینکه نیاز به پانسمان و بستری شدن در منزل را داشته باشد و می تواند به راحتی دستشویی کرده بدون اینکه درد و یا مشکل خاصی داشته باشد

 

روش انجام لیزر

در این روش توسط لیزر عضله مقعد یا همان اسفنکتر مقداری شل می شود و زخم به جا مانده از شقاق برداشته می شود. نکته قابل توجه اینکه درصورتی که این کار توسط پزشکی که تجربه کافی نداشته باشد انجام شود میتواند به بی اختیاری مدفوع و باد شکم منجر شود.

 

درمان شقاق با تزریق بوتاکس:


در این روش ماده مستقیما درون عضله ی اسفنکتر برای رها سازی اسفنکتر و التیام تزریق میشود و برای تقریبا ۵۰ تا ۸۰ درصد بیماران کاملا نتیجه مثبت می دهد.  تزریق بصورت سرپایی و جراحی درهمان روز انجام میشود. احتمال بازگشت بیماری ۴۰ درصد است و خوشبختانه بیمار می تواند تزریق مجدد دریافت کند. اگر تزریق Botulinum toxin بی فایده باشد معمولا بیمار تحت جراحی سنتی اسفنکتروتومی قرار میگیرد.

 

درمان دارویی شقاق مقعدی:

 

- برای درد خفیف، از دارو هایی مثل استامینوفن یا بی حس کننده های موضعی استفاده کنید.


-  مالیدن پماد زینک اکسید یا وازلین به ناحیه شاید باعث جلوگیری از احساس سوزش شود.


- نرم کننده های مدفوع نیز ممکن است به جلوگیری از بروز درد به هنگام اجابت مزاج کمک کنند.


-  امکان دارد پماد لیدوکائین توصیه شود.


- پماد نیتروگلیسرین برای شقاق حاد مناسب است که باعث خونرسانی به ناحیه مقعد می شود در نتیجه زخم سریع تر بهبود می یابد.


-  پسیلیوم و سلولز حاوی فیبر فراوان هستند که با جذب آب باعث نرم کردن مدفوع می شوند.


- کرم‏ ها، کف‏ ها، پماد ها یا شیاف‏ ها ممکن است در کاهش درد مفید باشند و منطقه گرفتار را لغزنده کنند. خیلی از این محصولات بدون نسخه قابل دسترس هستند یا پزشک تان ممکن است داروی قوی‏ تری تجویز کند.

 

داروهای تجویزی در بیماری شقاق یا فیشر مقعد شامل:

 

پماد گلیسرین تری نیترات:

پزشک ممکن است برای کمک به افزایش جریان‌خون به مقعد و شل شدن دریچه‌ی آن که به بهبود سریع‌تر شکاف کمک می کند پماد نیترات را تجویز کند. این پماد معمولاً هر ۸ یا ۱۲ ساعت برای مدت ۶ الی ۸ هفته توصیه به مصرف می‌شود. با وجود بالا نبودن میزان اثربخشی این دارو برخی پزشکان آن را تجویز می‌کنند. دارو باید مطابق دستورالعمل قبل از اجابت مزاج مصرف شود. برخی از عوارض جانبی آن ممکن است شامل سردرد در نیمی از موارد مصرفی، سرگیجه، و فشار خون پایین باشد. 


مسدود کننده‌های کانال کلسیم:

 

این داروها مانند دیلتیازیم، کاهنده‌ی فشار خون هستند. برخی از انواع موضعی آن‌ها می‌توانند در درمان شقاق یا فیشر مقعد مؤثر باشند. همچنین امکان مصرف خوراکی این نوع داروهای بلوک‌کننده‌ی کانال کلسیم نیز در درمان شقاق یا فیشر مقعد با این تفاوت که می‌تواند با روند درمانی کندتر و عوارض جانبی بیشتری در فرد اثر کند، وجود دارد. سردرد بارزترین عارضه‌ی این دارو است.



لیدوکائین:

 

ژل بی‌حس‌کننده‌ی موضعی لیدوکائین که امکان تهیه‌ی بدون نسخه پزشک آن از داروخانه‌ها وجود دارد، می‌تواند با استفاده بر روی پوست اطراف مقعد به تسکین درد آن کمک کند. البته باید در نظر داشت مصرف بیش از ۵ الی ۷ روز آن می‌تواند با ایجاد حساسیت و التهاب پوست نواحی اطراف مقعد مشکل فرد را دوچندان کند.

 

آدرس

(شعبه فرشته) >> تهران، خیابان ولی عصر، بالاتر از چهارراه پارک وی، خیابان فیاضی، خیابان اخگری، بن بست آناهیتا، پ2 ، ساختمان آناهیتا، واحد 4 شرقی

(شعبه سعادت آباد) >> تهران، سعادت آباد، میدان کاج، ابتدای سرو شرقی مجتمع پایدار، طبقه چهارم واحد 406

 

ساعات کاری

ساعت کاری: شنبه تا چهارشنبه: 10 الی 13 | 17 الی 20 پنچ شنبه: 11 الی 14

زمان پاسخگویی: همه روزه بغیر از جمعه: 8 الی 22