خلاصه درمان کیست مویی
درمان کیست‌های مویی مخملی فوران (EVHC) اغلب رضایت‌بخش نیست. در چند گزارش، لیزر درمانی به عنوان یک درمان کافی توصیف شده است. لیزر دی اکسید کربن پالسی (CO(2)) به طور موثر برای EVHC صورت و لیزر اربیوم: ایتریم-آلومینیوم-گارنت برای درمان EVHC تنه با نتایج متغیر استفاده شده است. ما تجربه خود را با لیزر CO(2) و فشار دستی جانبی برای استخراج کیست ها به عنوان یک درمان موثر در دو مورد EVHC گزارش می کنیم. نتایج زیبایی در هر دو مورد به دست آمد. پس از 10 سال پیگیری در مورد اول و 3 سال در مورد دوم عود ضایعه مشاهده نشد. تبخیر لیزری CO۲ و استخراج بیشتر کیست ها با فشار جانبی دستی ممکن است یک روش موثر برای درمان EVHC باشد که به نتایج زیبایی خوب و بدون عود می رسد.
 
 
به نظر می رسد که
همانطور که می دانید کیست مویی رشد کرده یک توده زیر پوست است. سر قابل مشاهده نخواهد بود و ممکن است قرمز، سفید یا زرد باشد. کیست همچنین ممکن است در لمس دردناک یا حساس باشد.
 
جالب است بدانید بیشتر انواع کیست ها بسیار شبیه به هم هستند. کیست مویی رشد کرده به صورت یک برآمدگی کوچک و قرمز شروع می شود. بسیاری از مردم این برجستگی ها را برآمدگی تیغ یا سوختگی تیغ می نامند و نام پزشکی آنها پسودوفولیکولیت است.
 
با گذشت زمان، یک برآمدگی، معمولاً فقط یکی، ممکن است بزرگتر شود و کیست تشکیل دهد.
 
 
 
گزینه های درمان
کیست های پوستی معمولا خطرناک نیستند و ممکن است خود به خود از بین بروند. با این حال، آنها می توانند ملتهب یا عفونی شوند.
 
یک متخصص پوست ممکن است تخلیه مایع کیست را با ایجاد یک برش کوچک توصیه کند.
 
اگر کیست ملتهب یا عفونی شود، پزشک ممکن است تزریق استروئید یا آنتی بیوتیک را پیشنهاد کند. همچنین، یک کرم استروئیدی ممکن است به کاهش تورم یا تحریک کمک کند.
 
گاهی اوقات، پزشک از یک سوزن یا تیغه کوچک برای آزاد کردن موهای زیر پوستی استفاده می کند.
 
درمان کیست مویی
پمادها می توانند به کاهش خطر عفونت کمک کنند.
اکثر موهای رشد کرده بدون درمان برطرف می شوند. با این حال، اگر یک برآمدگی بیش از حد خارش یا دردناک شود، درمان‌های خانگی مختلفی وجود دارد که افراد می‌توانند برای کمک به بهبود آن‌ها استفاده کنند.
 
برخی از درمان های خانگی برای درمان موهای زائد در نزدیکی واژن عبارتند از:
 
استفاده از کمپرس گرم. استفاده از گرما می تواند به افزایش سطح مو کمک کند. سپس فرد می تواند موها را با موچین تمیز و استریل کنده کند. تلاش برای کندن موها قبل از رسیدن به سطح ممکن است باعث ایجاد زخم شود.
توقف حذف موهای زائد تا زمانی که موهای رشد کرده ناپدید شوند. برخی از روش های حذف موهای زائد، مانند اصلاح و کندن، می توانند باعث تحریک بیشتر و افزایش احتمال عفونت شوند.
ناحیه آسیب دیده را با صابون و آب گرم بشویید. مالیدن موهای رشد کرده در یک حرکت دایره ای به مدت 10 تا 15 ثانیه با فشار ملایم می تواند پوست را نرم کرده و موها را تشویق به بیرون زدن کند.
استفاده از پماد یک یا دو بار در روز. این می تواند به به حداقل رساندن خطر عفونت کمک کند.
 
کرم هایی که می توانند به تسکین ناحیه و جلوگیری از عفونت کمک کنند عبارتند از:
 
هیدروکورتیزون
کرم ضد خارش
فندق جادوگر
آلوئه ورا خالص
بنزوئیل پراکسید
روغن درخت چای رقیق شده
 

آیا کیست مویی با دارو درمان می شود؟


به طور کلی باید گفت خیر، در واقع امکان درمان قطعی و صد در صدی این بیماری با دارو وجود ندارد. استفاده از دارو در بهترین حالت آن، به کاهش التهاب و درد و علائم بیماری کمک می کند. جهت درمان قطعی باید ناحیه کیست با روش هایی مثل جراحی و یا لیزر خالی شود. درمان جراحی هم معایب خود را دارد مثل درد بعد از عمل، بیهوشی، خونریزی، قطعی نبودن و امکان عود مجدد عارضه، و …

تنها روش موثر و قطعی، با کمترین عوارض و امکان عود بسیار پایین، عمل سرپایی کیست مویی با لیزر می باشد که امروزه به جای روش های منسوخ شده قدیمی استفاده می شود و از محبوبیت بالایی برخوردار است.

 

 
از بین بردن موهای زیر پوستی
بهترین راه برای درمان کیست مویی رشد یافته از پوست، استفاده از کمپرس داغ یا پارچه آغشته به آب گرم است. حمام آب گرم نیز می تواند کمک کننده باشد.
 
برای برداشتن موهای رشد کرده، فرد باید از موچین های استریل شده استفاده کند، موهای رشد کرده را در مرکز حلقه گرفته و به آرامی هر دو طرف را بچرخاند. این باید موها را شل کند و نوک مو را تشویق کند تا از پوست خارج شود.
 
از طرف دیگر، یک فرد می تواند سعی کند لبه موچین را زیر حلقه قرار داده و به آرامی آن را به سمت بالا بکشد.
 
هنگامی که نوک مو از پوست خارج شد، با استفاده از موچین موها را با دقت کنده و بردارید.
 
سپس فرد باید ناحیه را با آب گرم و صابون بشویید، آن را خشک کرده و از پماد آنتی بیوتیک استفاده کند.
 
این نکته حائز اهمیت است که تا زمان بهبودی کامل از دست زدن به آن ناحیه خودداری کنید، زیرا ممکن است باعث تحریک بیشتر شود.