چه کسی سرطان تیروئید را درمان می کند؟

بسته به نوع و مرحله سرطان تیروئید، ممکن است به بیش از یک نوع درمان نیاز داشته باشید. پزشکان تیم درمان سرطان شما ممکن است شامل موارد زیر باشند:

 

جراح: پزشکی که از جراحی برای درمان سرطان یا سایر مشکلات استفاده می کند

متخصص غدد: پزشکی که بیماری های غدد ترشح کننده هورمون را درمان می کند

انکولوژیست پرتو: پزشکی که از اشعه برای درمان سرطان استفاده می کند

انکولوژیست پزشکی: پزشکی که از شیمی درمانی و سایر داروها برای درمان سرطان استفاده می کند

 

 

تصمیم گیری در مورد درمان

مهم است که درباره همه گزینه های درمانی و همچنین عوارض جانبی احتمالی آنها با خانواده و تیم درمانی خود صحبت کنید تا بهترین انتخاب را داشته باشید که با نیازهای شما مطابقت دارد. اگر چیزی وجود دارد که متوجه نمی شوید، بخواهید توضیح داده شود.

 

برخی از درمان های سرطان تیروئید ممکن است بر توانایی شما برای بچه دار شدن در مراحل بعدی زندگی تأثیر بگذارد. اگر این ممکن است برای شما نگران کننده باشد، قبل از تصمیم گیری در مورد درمان با پزشک خود در مورد آن صحبت کنید.

اگر زمان اجازه می دهد، اغلب ایده خوبی است که به دنبال نظر دوم باشید. نظر دوم می تواند به شما اطلاعات بیشتری بدهد و به شما کمک کند در مورد طرح درمانی که انتخاب می کنید، اطمینان بیشتری داشته باشید.

 

 

درمان با ید رادیو اکتییو 131 در سرطان تیروئید:


درواقع، سلول‌های تیرویید در میان تمام سلول‌های بدن انسان دارای ویژگی های منحصربه‌ فرد هستند، جالب است بدانید این سلول‌ها تنها سلول‌هایی هستند که قادر به جذب ید می‌باشند.  به‌ طوری‌که این سلول‌ها ید را از جریان خون می‌گیرند و آن را در سلول تغلیظ می‌کنند تا برای تولید هورمون مورد استفاده قرار دهند. در سرطان های تیروئید تمایز یافته (سرطان هایی که بافت بدخیم همچنان مانند تیروئید سالم می تواند ید را جذب نماید) اکثر سلول‌های سرطانی تیروئید این توانایی جذب و تغلیظ ید را حفظ می‌کنند، و این امر باعث شده درمان با ید رادیو اکتیو را ممکن می کند. 

پس از جراحی کامل سرطان با روش توتال تیروئیدکتومی (در آوردن کل تیروئید)، به بیماران مبتلا به سرطان تیروئید ید رادیواکتیو داده می‌شود تا بقایای احتمالی سرطان، تحت ید درمانی با ید 131 قرار گیرد. در صورت وجود هر سلول سرطانی تیروئیدی که توانایی جذب ید را حفظ کرده باشد، این سلول‌ها ید "سمی" رادیواکتیو را جذب و تغلیظ می‌کنند. از آنجا که سلول‌های دیگر بدن ما نمی‌توانند ید سمی را جذب کنند، در نتیجه آسیبی به آن‌ها نمی‌رسد. با این‌ حال، سلول‌های سرطانی تیروئید، سم را درون خود تغلیظ می‌کنند و رادیواکتیویته، سلول را بدون عارضه هایی چون ریزش مو، تهوع، اسهال و یا درد از بین می‌برد بیشتر مبتلایان به سرطان تیروئید اما نه همه آن‌ها، بعد از عمل جراحی به درمان با "ید" رادیواکتیو نیاز دارند. دانستن این مطلب مهم است که اگر بهبودی کامل بیماری مدنظر باشد، تقریباً تمام بیماران باید با "ید" تحت درمان قرار گیرند. باید بدانید بیماران مبتلا به سرطان مدولاری تیروئید معمولا به درمان با "ید" نیاز ندارند، زیرا سرطان مدولاری تقریباً هرگز ید رادیواکتیو را جذب نمی‌کند. حدود 4 تا 6 هفته بعد از برداشتن غده تیروئید، بیمار تحت  درمان با "ید" رادیواکتیو قرار خواهد گرفت.

 

 

کمک به درمان سرطان

افراد مبتلا به سرطان، صرف نظر از اینکه در چه مرحله ای از بیماری باشند، نیاز به حمایت و اطلاعات دارند. دانستن همه گزینه های خود و یافتن منابع مورد نیاز به شما کمک می کند تا تصمیمات آگاهانه ای در مورد مراقبت خود بگیرید.

 

جالب است بدانید چه به فکر درمان باشید، چه به دنبال درمان باشید یا اصلاً تحت درمان نباشید، همچنان می‌توانید از مراقبت‌های حمایتی برای کمک به درد یا سایر علائم استفاده کنید. برقراری ارتباط با تیم مراقبت از سرطان مهم است تا تشخیص خود، درمان توصیه شده و راه‌های حفظ یا بهبود کیفیت زندگی خود را بدانید.

 

انواع مختلف برنامه ها و خدمات پشتیبانی ممکن است مفید باشند و می توانند بخش مهمی از مراقبت شما باشند. اینها ممکن است شامل خدمات پرستاری یا مددکاری اجتماعی، کمک مالی، مشاوره تغذیه، توانبخشی یا کمک معنوی باشد.

 

انتخاب توقف درمان یا عدم انتخاب درمان

برای برخی از افراد، زمانی که درمان‌ها آزمایش شده‌اند و دیگر سرطان را کنترل نمی‌کنند، زمان آن رسیده است که مزایا و خطرات ادامه آزمایش درمان‌های جدید را بسنجیم. چه درمان را ادامه دهید یا نه، هنوز کارهایی وجود دارد که می توانید برای کمک به حفظ یا بهبود کیفیت زندگی خود انجام دهید.

 

برخی از افراد، به خصوص اگر سرطان پیشرفته باشد، ممکن است اصلاً مایل به درمان نباشند. دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است تصمیم به درمان سرطان نگیرید، اما مهم است که با پزشک خود صحبت کنید و این تصمیم را بگیرید. به یاد داشته باشید که حتی اگر تصمیم به درمان سرطان ندارید، همچنان می توانید از مراقبت های حمایتی برای کمک به درد یا سایر علائم استفاده کنید.