آبسه مقعد چیست؟

آبسه مقعد از تجمع عفونت و چرک در اطراف مقعد و گاهی در راست روده، به وجود می آید. آبسه مقعدی ممکن است در  دهانه مقعد یا در جدار راست روده شکل بگیرد. آبسه مقعد در واقع حفره ای است که در آن عفونت یا چرک تجمع کرده است. بهتر است ترس و خجالت را کنار بگذارید و همین الان برای درمان آبسه مقعدی خود اقدام بکنید. شاید بهتر باشد بدانید در کلینیک لیزر شفا معاینه بیماران خانم توسط پزشک متخصص خانم و معاینه بیماران اقا توسط پزشک متخصص اقا صورت می گیرد.

 

درمان آبسه مقعد

 

بهترین روش درمان آبسه پریانال چیست؟

 آبسه پریانال گاهی اوقات در خانه با حمام Sitz یا آب گرم با هر بار اجابت مزاج یا حداقل 2-3 بار در روز قابل درمان است. آبسه می تواند چرک را به خودی خود تخلیه کرده و سپس بدون نیاز به هیچ درمان دیگری بهبود یابد.

 

انواع آبسه مقعد

آبسه مقعد

آبسه آنورکتال

آبسه ایکسیورکتال

آبسه رترورکتال

آبسه بین عضلانی

آبسه جانبی

 

دلایل به وجود آمدن آبسه مقعدی

دلایل زیادی در به وجود آمدن آبسه مقعدی دخیل هستند که می توان موارد زیر را دلایل به وجود آمدن آبسه مقعدی دانست:

 

بارداری

داشتن کولیت زخمی یا بیماری کرون

بیماری هایی مانند التهاب لگن، شقاق، آپاندیسیت

استفاده از برخی داروها با عوارض بالا مانند پردنیزون

داشتن بیماری های زمینه ای مانند دیابت، سل، ایدز و…

 

آیا آبسه پریانال بدون جراحی قابل درمان است؟

بسیاری از آنها به طور طبیعی تخلیه و بهبود می یابند ، اما برخی از آنها ممکن است نیاز به درمان آبسه مقعد با حمام مکرر و آنتی بیوتیک داشته باشند. دیگران ممکن است نیاز به درمان با یک عمل جراحی کوچک داشته باشند. برخی از آبسه های پریانال ممکن است به طور کامل ، با یا بدون جراحی بهبود نیابند.

 

 

 

آیا آبسه مقعدی با آنتی بیوتیک بهبود می یابد؟

آنتی بیوتیک ها اغلب برای بهبود آبسه کافی نیستند. اگر آبسه بزرگتر از یک انگور باشد ، تنها با آنتی بیوتیک بهبود نمی یابد و برای تخلیه عفونت نیاز به تخلیه چرک است. آبسه ها می توانند در نزدیکی مقعد ، اغلب در داخل جایی که غده دخمه مقعدی وصل می شود ، ایجاد شوند و آبسه ایجاد شود.

 

روش های درمان آبسه مقعد

درمان دارویی

درمان لیزری

جراحی سنتی

 

درمان دارویی

در درمان دارویی توسط پزشک دارو و آنتی بیوتیک هایی تجویز می شود تا فرد بهبود یابد. البته باید گفت استفاده از درمان دارویی و آنتی بیوتیک به تنهایی پاسخگو نیست. نیاز است از روش های درمان دیگر نیز برای درمان آبسه مقعد استفاده نمود.

 

درمان لیزری

در درمان لیزری با استفاده از لیزر فرد بهبود کامل پیدا می کند. معمولا درمان لیزری آبسه مقعد با بی حسی و بدون درد و خونریزی در مطب انجام می گیرد. اگر فرد دارای بیماری هایی مانند دیابت باشد بهتر است درمان لیزری در کلینیک انجام شود. گاه ممکن است در درمان لیزری پیشرفته تر از بیهوشی استفاده شود. بعد از درمان آبسه مقعدی با لیزر، لازم است که مراقبت های پس از لیزر به خوبی رعایت شود تا فرد بهبود کامل بیابد.

 

جراحی

جراحی با از بین بردن و خالی کردن آبسه مقعد همراه است. برای جلوگیری از عوارض بعدی و تخلیه کامل آبسه مقعد از روش جراحی استفاده می شود. در جراحی شکاف کوچکی در اطراف مقعد ایجاد شده و آبسه مقعد تخلیه می شود. جراحی و درمان آبسه مقعد باعث می شود تا فشار وارده کاهش یابد و بافت های اطراف که قبلا دچار آبسه مقعد شده بودند، بهبود یابند.

 

جراحی با فیستول

البته نوع دیگری از جراحی هم وجود دارد که به آن روش جراحی با فیستول گفته می شود. معمولا بیشتر افراد بعد از آبسه مقعدی درمان می شوند و آبسه بعد از تخلیه شدن دوباره عود نمی کند. اما در روش جراحی با فیستول از یک کانال ارتباطی بین محل آبسه مقعد و پوست استفاده می کنند. حتی در برخی موارد ممکن است از یک ستون در هنگام قرار دادن فیستول برای درمان آبسه مقعد استفاده شود. ستون یک نوار پلاستیکی است که باعث می شود محل تخلیه باز بماند تا تمامی عفونت ها از بدن بیمار در قسمتی که آبسه وجود دارد، خارج شود.

 

آبسه پریانال چه مدت طول می کشد تا بهبود یابد؟

بهبودی کامل آبسه شما احتمالاً حدود 2 تا 3 هفته طول خواهد کشید. بیشتر افراد بدون هیچ مشکلی بهتر می شوند.

 

چرا آبسه پریانال من مرتباً برمی گردد؟

متأسفانه ، با وجود درمان مناسب و بهبودی کامل ، آبسه یا فیستول می تواند دوباره برگردد. اگر آبسه برگردد ، این نشان می دهد که شاید فیستولی وجود داشته باشد که باید درمان شود. اگر فیستول برگردد ، برای درمان مشکل احتمالاً به جراحی اضافی نیاز است.

 

آیا آنتی بیوتیک ها به تنهایی می توانند آبسه را درمان کنند؟

برخلاف سایر عفونت ها ، آنتی بیوتیک ها به تنهایی معمولاً آبسه را درمان نمی کنند. به طور کلی یک آبسه باید بهبود یابد و تخلیه شود تا بهبود یابد. بعضی اوقات تخلیه به خودی خود اتفاق می افتد ، اما به طور کلی باید با کمک کمپرس گرم یا توسط پزشک در روشی به نام برش و درناژ (I&D) باز شود.

 

خود شما چگونه آبسه مقعدی را درمان می کنید؟

آبسه / فیستول پریانال چگونه درمان می شود؟ آبسه پریانال گاهی اوقات در خانه با حمام یا آب گرم با هر بار اجابت مزاج یا حداقل 2-3 بار در روز قابل درمان است. آبسه می تواند چرک را به خودی خود تخلیه کرده و سپس بدون نیاز به هیچ درمان دیگری بهبود یابد.

 

آیا آبسه می تواند سرطانی باشد؟

اگرچه ممکن است کیست در ارتباط با سرطان ظاهر شود ، اما بیشتر کیست ها سرطانی نیستند. کیست به دلیل کیسه محصور شده از تومور متمایز است. آبسه نوعی عفونت چرکی در بافت بدن است. این معمولاً توسط باکتری ایجاد می شود اما می تواند در نتیجه ویروس ها ، انگلی ها یا اشیای بلعیده شده باشد.

 

 

چرا زیاد آبسه می گیرم؟

بیشتر آبسه ها در اثر عفونت باکتری های استافیلوکوک ایجاد می شوند. هنگامی که باکتری ها وارد بدن می شوند ، سیستم ایمنی سلول های سفید خون را برای مقابله با عفونت می فرستد. این امر باعث تورم (التهاب) در محل عفونت و از بین رفتن بافت اطراف می شود.