هموروئید چیست؟


هموروئید (هموروئید هموروئید) یا «پول»، توده‌هایی هستند که در داخل و اطراف مقعد (گذرگاه پشتی) ایجاد می‌شوند. آنها بسیار رایج هستند.

بواسیر گاهی اوقات به عنوان "وریدهای واریسی" مقعد توصیف می شود. آنها زمانی اتفاق می‌افتند که در کنار کانال مقعد ضعفی وجود داشته باشد که منجر به ضخیم شدن پوشش داخلی آن می‌شود و سپس سیاهرگ‌ها می‌توانند بزرگ شده و تبدیل به هموروئید شوند و علائمی مانند خونریزی، درد و ناراحتی ایجاد کنند.

بواسیر ممکن است فقط در داخل (هموروئید داخلی) یا خارج (بواسیر خارجی) مقعد باشد. بواسیر داخلی بزرگ ممکن است به خارج از مقعد (پرولپس) بیرون بزند.

 

علائم هموروئید چیست؟


اگر بواسیر دارید، ممکن است هنگام اجابت مزاج متوجه خون قرمز روشن روی دستمال توالت یا داخل توالت شوید. ممکن است کمی خارش، ناراحتی یا درد در اطراف مقعد وجود داشته باشد. گاهی اوقات ممکن است یک توده قابل توجه وجود داشته باشد که از مقعد بیرون زده است

چه چیزی باعث بواسیر می شود؟


بواسیر معمولاً در اثر یبوست (حرکات سخت روده ای که دفع آن دشوار است) ایجاد می شود. یبوست باعث می شود وقتی به توالت می روید زور بزنید. این امر به عروق خونی مقعد فشار وارد می کند و باعث متورم شدن آنها می شود.

موارد دیگر می تواند احتمال ابتلا به هموروئید را افزایش دهد:

سالخورده
اضافه وزن داشتن
داشتن اسهال
گذراندن مدت زمان طولانی در توالت
بلند کردن مرتب اجسام سنگین
بواسیر به ویژه در دوران بارداری شایع است. این به این دلیل است که یبوست در بارداری بسیار شایع است، اما همچنین:

کودک در حال رشد به شکم فشار وارد می کند
خون بیشتری در بدن جریان دارد
هورمون های تولید شده در دوران بارداری رگ های خونی را نرم می کند
هموروئید ممکن است در برخی از خانواده ها بیشتر از سایرین باشد.

 

هموروئید چگونه درمان می شود؟


علائم خفیف ممکن است پس از چند روز بدون درمان خاصی از بین بروند. در بیشتر موارد، در صورت داشتن یبوست، پزشک اقداماتی را برای تسکین یبوست توصیه می کند.

اگر هموروئید شما باعث درد یا ناراحتی شما می شود، از پزشک یا شیمیدان خود در مورد کرم ها یا پمادهای دارویی که ممکن است علائم شما را کاهش دهند، سوال کنید.

 

علائم و نشانه های همورویید

هموروئید خارجی


در حدود 40 درصد از افراد مبتلا به هموروئید پاتولوژیک علائم قابل توجهی وجود ندارد.هموروئیدهای داخلی و خارجی ممکن است متفاوت ظاهر شوند. با این حال، بسیاری از مردم ممکن است ترکیبی از این دو را داشته باشند.خونریزی به اندازه ای که باعث کم خونی شود، نادر است،  و خونریزی تهدید کننده زندگی حتی نادرتر است. بسیاری از مردم هنگام مواجهه با مشکل احساس خجالت می‌کنند و اغلب تنها زمانی که مورد پیشرفته باشد به دنبال مراقبت پزشکی هستند.

 

خارجی


اگر هموروئید خارجی ترومبوز نشود، ممکن است مشکلات کمی ایجاد کند. با این حال، هنگامی که ترومبوز می شود، هموروئید ممکن است بسیار دردناک باشد. با این وجود، این درد معمولاً طی دو تا سه روز برطرف می‌شود. با این حال، تورم ممکن است چند هفته طول بکشد تا ناپدید شود. ممکن است یک برچسب پوستی پس از بهبودی باقی بماند. اگر بواسیر بزرگ باشد و باعث ایجاد مشکلاتی در بهداشت شود، ممکن است باعث تحریک پوست اطراف و در نتیجه خارش در اطراف مقعد شود.

لیدوکائین یک بی حس کننده موضعی است که با مسدود کردن انتقال پیام های عصبی قبل از رسیدن به سیستم عصبی مرکزی، کانال کلسیم را مسدود می کند. در نتیجه بیمار هیچ دردی احساس نمی کند. علاوه بر این، این دارو ضد التهاب بوده و در درمان بواسیر مؤثر است. اگر باردار هستید یا حساسیت موضعی دارید، مصرف لیدوکائین توصیه نمی شود

 

درونی؛ داخلی


بواسیر داخلی معمولاً با خونریزی مقعدی بدون درد و قرمز روشن در حین یا پس از اجابت مزاج ظاهر می شود.خون معمولاً مدفوع را می‌پوشاند (شرایطی که به نام هماتوشزی شناخته می‌شود)، روی دستمال توالت است یا به داخل کاسه توالت می‌چکد. خود مدفوع معمولاً رنگی است. علائم دیگر ممکن است شامل ترشحات مخاطی، توده دور مقعدی در صورت پرولاپس از طریق مقعد، خارش و بی اختیاری مدفوع باشد. بواسیر داخلی معمولاً فقط در صورتی دردناک است که ترومبوز یا نکروز شود

 

پاتوفیزیولوژی

آسیب شناسی ناخوشایند هموروئید، که رگ های خونی را پر کرده است.
بالشتک های هموروئید بخشی از آناتومی طبیعی انسان هستند و تنها زمانی که تغییرات غیرطبیعی را تجربه می کنند به یک بیماری پاتولوژیک تبدیل می شوند. سه بالشتک اصلی در کانال طبیعی مقعد وجود دارد.اینها به طور کلاسیک در موقعیت‌های جانبی چپ، قدامی راست و خلفی راست قرار دارند. آنها نه از شریان‌ها و نه سیاهرگ‌ها تشکیل شده‌اند، بلکه از رگ‌های خونی به نام سینوسی، بافت همبند، و ماهیچه صاف تشکیل شده‌اند. این مجموعه از عروق خونی به شبکه هموروئیدی معروف است

 

چه چیزی باعث هموروئید می شود؟


علل هموروئید عبارتند از

زور زدن در هنگام اجابت مزاج
نشستن در توالت برای مدت طولانی
یبوست مزمن یا اسهال
یک رژیم غذایی کم فیبر
ضعیف شدن بافت های حمایت کننده در مقعد و راست روده که با افزایش سن اتفاق می افتد
بارداری
اغلب اجسام سنگین را بلند می کنند

 

بهترین راه برای از بین بردن هموروئید چیست؟


حمام سیتز به طور کلی، متخصصان به افراد مبتلا به هموروئید دردناک توصیه می کنند که به مدت 15 دقیقه در آب گرم بنشینند، چند بار در روز – به خصوص پس از اجابت مزاج. دکتر لیپمن می گوید: «این یکی از بهترین درمان هاست.

درمان همورویید


درمانهای خانگی


اغلب می توانید درد خفیف، تورم و التهاب هموروئید را با درمان بواسیر تسکین دهید.

غذاهای پر فیبر بخورید. بیشتر میوه، سبزیجات و غلات کامل بخورید. انجام این کار مدفوع را نرم می کند و حجم آن را افزایش می دهد، که به شما کمک می کند از فشاری که می تواند علائم بواسیر موجود را بدتر کند، اجتناب کنید. فیبر را به آرامی به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا از مشکلات گاز گرفتگی جلوگیری کنید.
از درمان های موضعی استفاده کنید. از کرم یا شیاف هموروئید بدون نسخه حاوی هیدروکورتیزون استفاده کنید یا از پدهای حاوی فندق جادوگر یا یک عامل بی حس کننده استفاده کنید.
به طور منظم در یک حمام گرم یا حمام نشسته غوطه ور شوید. ناحیه مقعد خود را دو تا سه بار در روز به مدت 10 تا 15 دقیقه در آب گرم ساده خیس کنید. یک حمام سیتز روی توالت قرار می گیرد.
مسکن های خوراکی مصرف کنید. می توانید به طور موقت از استامینوفن (تیلنول، سایرین)، آسپرین یا ایبوپروفن (Advil، Motrin IB، دیگران) برای کمک به تسکین ناراحتی خود استفاده کنید.

داروها


اگر بواسیر شما فقط ناراحتی خفیفی ایجاد می کند، پزشک ممکن است کرم ها، پمادها، شیاف ها یا پدهای بدون نسخه را پیشنهاد دهد. این محصولات حاوی موادی مانند فندق جادوگر یا هیدروکورتیزون و لیدوکائین هستند که می توانند به طور موقت درد و خارش را تسکین دهند.

 

ترومبکتومی هموروئید خارجی


اگر یک لخته خون دردناک (ترومبوز) در یک هموروئید خارجی ایجاد شده باشد، پزشک شما می‌تواند هموروئید را حذف کند، که می‌تواند تسکین سریع را فراهم کند. این روش که تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود، در صورتی مؤثرتر است که ظرف 72 ساعت پس از ایجاد لخته انجام شود.

 

درمان بواسیر با روش جراحی لیزر


جراحی بواسیر با لیزر سرپایی بدون بیهوشی انجام می شود. برای بی حسی و خواب بیمار، داروی آرام بخش وریدی تزریق می شود. به علت کوتاه بودن پرتوهای لیزر، همروئید به راحتی دیده می شود و خطر آسیب دیدگی ماهیچه های کنترل کننده روده را کم می کند؛ بنابراین عوارض بی اختیاری مدفوع و گاز معده در این روش شایع می باشد.

 

از چه داروهایی استفاده کنیم ؟


پماد و لوسیون پراموکسین


پراموکسین یکی از داروها و پمادهای بی حس کننده می باشد که با استفاده از آن درد، سوزش و خارش ناشی از بیماری بواسیر درمان می شود. بسیاری از افراد برای درمان بواسیر خود این پماد را مورد استفاده قرار می دهند و در واقع باید بدانید که تاثیر آن هم بسیار زیاد می باشد. همچنین استفاده از آن برای رفع بسیاری از مشکلات پوستی، آفتاب سوختگی، سم، اگزما، رفع نیش حشرات و … هم جایز است. یکی از نکات بسیار مهمی که زمان استفاده از این پماد باید به آن دقت داشته باشید این است که برای درمان بیماری بواسیر کودکان زیر دو سال به هیچ عنوان از آن نمی توانید استفاده کنید. توجه کنید اگر می خواهید از این پماد برای کودکان زیر ۱۲ سال استفاده کنید تا بواسیر آنها را درمان نمایید بهتر است با پزشک در این مورد مشورت نمایید.

اگر بدون اجازه پزشک این پماد را برای درمان بیماری بواسیر مورد استفاده قرار دهید امکان دارد بدن دچار عوارضی شود. نازک شدن پوست، تاول زدن روی پوست، خشکی پوست و خارش از جمله مهمترین و اصلی ترین عوارض این پماد به شمار می رود. شما در صورتی که چنین عوارضی را مشاهده کردید باید سریعا دارو را قطع نموده و دیگر از آن استفاده نکنید. همچنین می توانید در مورد ادامه استفاده از آن با پزشک مشورت کنید تا به شما داروی دیگری را پیشنهاد و یا اینکه برای درمان این مشکل راه حلی را بیان کند.

 

پماد ام جی


از دیگر داروهای طبیعی که برای درمان بواسیر مورد استفاده قرار می گیرد این پماد می باشد. یکی از ویژگی های اصلی آن این است که از گیاه تشکیل شده است و در واقع باید بدانید پایه اصلی آن از گیاهی است که برای درمان بیماری بواسیر مزیت های زیادی دارد. این پماد ضد قارچ، ضد باکتری، قابض و ضد التهاب می باشد، به همین دلیل علائم بواسیر را از بین می برد. بسیاری از علائم بیماری بواسیر مانند درد، خارش، سوزش و … با استفاده از این پماد به مرور زمان از بین می رود. از آنجایی که این پماد خاصیت قابضی دارد می تواند عروق بواسیر را هم نیز از بین ببرد.

 

شیاف آنتی هموروئید


از دیگر داروهایی که برای درمان بواسیر مورد استفاده قرار می گیرد شیاف آنتی هموروئید می باشد. این دارو خاصیت قابض، ضد درد، ضد التهاب، بی حس کنندگی و … دارد که می تواند به علائم بیماری بواسیر خاتمه دهد. البته که باید بدانید اگر شما به بیماری های دیگری در مقعد خود دچار شده باشید می توانید از این شیاف استفاده کنید تا درمان شوید. این دارو را به نام فنیل افرین نیز می شناسند که با استفاده از آن عروق متورم باریک می شود و علائم بواسیر هم تا حد زیادی درمان می گردد.

یکی از نکات بسیار مهمی که در مورد مصرف این شیاف اهمیت دارد و باید به آن دقت داشته باشید این است که تا هفت روز فقط می توانید از آن استفاده کنید. بعد از اینکه این دوره درمانی تمام شود دیگر نباید از آن مصرف کنید و به پزشک خود هم این مسئله را اطلاع دهید. از جمله عوارضی که با مصرف این دارو شاید بدن شما با آن مواجه شود، افزایش ضربان قلب، سردرد، عصبی شدن و … می باشد. بنابراین بهتر است به این عوامل مهم دقت زیادی داشته باشید.

 

داروی هیدروکورتیزون


یکی از دیگر داروهایی که برای درمان بواسیر از آن استفاده زیادی می شود داروی هیدروکورتیزون می باشد. این دارو یک نوع ضد التهاب استروئیدی می باشد که سیستم ایمنی بدن را تا حد بسیار زیادی سرکوب می کند. شما می توانید این دارو را به صورت موضعی، تزریقی و خوراکی مورد استفاده قرار دهید. در مورد این مسئله که کدام یک از اشکال آن را مورد استفاده قرار دهید پزشک بهتر می تواند تصمیم بگیرد. پزشک با معاینه بیماری بواسیر شما یکی از بهترین نمونه های دارو را که زودتر بهبودی خود را به دست آورید معرفی می کند. اگر شما به بیماری فشار خون، صرع، تیروئید، مشکلات قلبی و … مبتلا هستید باید با پزشک در مورد استفاده از این دارو مشورت کنید.

 

به یاد داشته باشید مصرف این داروی بواسیر را باید تا انتها و به صورت منظم انجاام دهید تا بیماری شما درمان شود. پیش از اینکه این دارو را مورد استفاده قرار دهید باید دست ها و مقعد خود را به خوبی شستشو دهید و خشک کنید. از اینکه دستان خود را به بینی و چشم خود بزنید شدیدا پرهیز نمایید. اینکه شما چه مقداری از این دارو را زمان طول درمان خود استفاده کنید بسته به نوع بیماری تان دارد. در مورد این مسئله پزشک بهتر می تواند به شما مشورت های لازم را ارائه دهد.

 

پماد لیدوکایین


از دیگر پمادهایی که برای درمان بواسیر از آن استفاده می شود پماد لیدوکایین است. این پماد را شما می توانید به عنوان یکی از بی حس کننده های موضعی مورد استفاده قرار دهید و با استفاده از آن کانال کلسیم را مسدود سازید. از این طریق راه انتقال پیام های عصبی را پیش از اینکه به دستگاه عصبی برسند می بندید. در نتیجه با استفاده از این دارو بیمار هرگز درد را احساس نمی کند.