در چه مواردی جراحی روده بزرگ انجام می گیرد؟


هنگامی که درمان های دارویی برای بیماری هایی مثل کولیت اولسراتیو مناسب نباشد و هیچ گونه بهبودی در وضعیت بیمار مشاهده نشود.
بیمارانی که به مدت طولانی از بیماری کولیت اولسراتیو رنج می بردند.
بیمارانی که از انسداد یا تنگی روده رنج می برند.
وجود سوراخ در روده بزرگ.
اشخاصی که بدن آن ها به درمان دارویی روده پاسخ ندهد یا به اصطلاح بدن آن ها در برابر دارو مقاوم باشد.
اشخاصی که خونریزی شدید کولون داشته باشند.

 

جراحی سرطان روده بزرگ یا کلورکتال چگونه است؟


سرطان روده بزرگ به عنوان یکی از سرطان های شایع در بین دستگاه گوارش می باشد. یکی از دلایلی که علائم این نوع سرطان دیر بروز می دهد، خاص بودن وضعیت غدد لنفاوی و حجم اطراف آن می باشد.

یکی از روش های درمانی این سرطان، برداشتن کولون می باشد که این امر توسط عمل جراحی سرطان روده بزرگ انجام می شود. در این عمل شکم باز می شود و توسط جراحان متخصص لاپاروسکوپی به وسیله لاپاروسکوپ انجام می شود.

مرحله تومور، مهمترین عامل پیش بینی عمر بیمار در طول دوره درمان می باشد که توسط جراحی صورت می گیرد. از طریق پرتو درمانی_ شیمی درمانی انجام می شود.

باید بدانید در مرحله پیشرفت و عود سرطان می توان روش جراحی با لیزر آندوسکوپیک را در نظر گرفت. این روش درمانی نمی باشد.


جراحی سرطان روده با روش کولکتومی


در این روش جراحی سرطان روده بزرگ هدف از جراحی برداشتن قسمتی از روده و غدد لنفاوی اطراف آن است. اگر درطی جراحی قسمتی از آن برداشته شود به آن همی کولکتومی، کولکتومی جزئی یا رزکسیون سگمنتال گفته میشود. جراح بخشی از روده بزرگ را که دارای تومور است و بخش کوچکی از کولون طبیعی را دردو طرف خارج می کند. معمولا با توجه به اندازه و نوع تومور الوده یک چهارم و یا یک سوم از آن در طی جراحی برداشته میشود و قسمت باقی مانده روده دوباره به یکدیگر متصل میشوند و نهایتا تعداد 12 تا از نزدیکترین غدد لنفاوی نیز برای بررسی برداشته خواهند شد.
اگر تمامی قسمت های روده هنگام جراحی برداشته شوند به آن کولکتومی کامل گفته میشود. این روش جراحی معمولا برای بهبود بیماری هایی جز روده استفاده میشود مانند بیماری التهابی روده و یا وجود تعداد زیادی پولیپ.

 

جراحی سرطان تهاجمی روده بزرگ


هنگامیکه تومور آلوده درون یا به صورت فراگیر در سراسر این اندام رشد کرده باشد ، عمل کولکتومی به منظور برداشتن قسمت متاثر از آن و بافت های طبیعی در دو سمت نواحی الوده در دستور کار قرار می‌گیرد. همچنین غده‌های لنفاوی نواحی مجاور نیز توسط جراحی روده بزرگ برداشته می‌شوند و بیماری شدن آن ها به صورت موشکافانه مورد بررسی قرار می‌گیرد. اکثریت مواقع امکان اتصال قسمت ها و بافت های سالم روده بزرگ یا راست روده در جراحی امکان پذیر می باشد.

زمانیکه این اقدام درجراحی ممکن نباشد (به عنوان مثال مجرای خروجی راست روده را نیز مستعد سرطان کرده باشد) به کار بردن کولوستومی موقت یا دائمی در جراحی محتمل خواهد شد که بدین منظور حفره ‌ای درجداره شکم از قسمت باقی مانده ایجاد گشته تا مواد زائد از این حفره خارج شود و به کیسه‌ای خاص و متصل به این حفره ساکشن شود.

در صورت استفاده موقت ازکولوستومی، هدف بهبودی راست روده یا روده بزرگ پس از عمل جراحی می باشد. امادر برخی موارد دائمی بودن استفاده از کولوستومی محتمل می باشد.

 

تماس با ما

تهران، خیابان سمیه، بین خیابان دکتر شریعتی و بهار ، بیمارستان آراد


تماس بگیرید
شماره تلفن : ۲۲۵۶۸۳۹۴-۰۲۱
ایمیل: info@drsetayesh.com