چگونه می توان فهمید که هموئید دارید؟


علائم هموروئید می تواند شامل موارد زیر باشد:
خونریزی بدون درد در هنگام اجابت مزاج (شایع ترین علامت)
ناراحتی، خارش یا درد در ناحیه مقعد.
یک توده حساس یا دردناک در نزدیکی مقعد.
مدفوع هایی که به رنگ قهوه ای یا قیری به نظر می رسند (نشانه ای از خونریزی)

آیا هموروئید از بین می رود؟

 

علائم هموروئید معمولاً خود به خود از بین می روند. برنامه درمانی پزشک شما به شدت علائم شما بستگی دارد. درمانهای خانگی. تغییرات ساده سبک زندگی اغلب می تواند علائم خفیف هموروئید را در عرض 2 تا 7 روز از بین ببرد.

 

چه چیزی را می توان با هموروئید اشتباه گرفت؟

مسائل جدی اغلب با هموروئید اشتباه گرفته می شود
عروق خونی غیر طبیعی در روده بزرگ. ...
شقاق مقعد، که پارگی های کوچک در بافت مقعد است که می تواند باعث خونریزی شود.
پولیپ روده بزرگ یا حتی سرطان کولورکتال. ...
دیورتیکولوز، که باعث می شود نواحی از پوشش روده ضعیف شده و کیسه های کوچکی تشکیل شود.

 

چرا من ناگهان دچار هموروئید می شوم؟


بواسیر می تواند در اثر افزایش فشار در قسمت تحتانی راست روده به دلیل: زور زدن در حین حرکات روده ایجاد شود. نشستن طولانی مدت روی توالت. داشتن اسهال مزمن یا یبوست.

 

آیا ممکن است با هموروئید خون زیاد باشد؟


خونریزی منتسب به هموروئید داخلی معمولاً قرمز روشن است و می تواند بسیار تند باشد. ممکن است روی دستمال توالت پیدا شود، در کاسه توالت چکه کند یا روی خود مدفوع رگه‌هایی ایجاد شود. همه بیماران مبتلا به هموروئید داخلی علامت دار خونریزی قابل توجهی ندارند.

 

انواع هموروئید چیست؟


بواسیر ممکن است در داخل یا خارج راست روده ایجاد شود. نوع آن بستگی به محل ایجاد ورید متورم دارد. انواع عبارتند از:

خارجی: وریدهای متورم در زیر پوست اطراف مقعد تشکیل می شوند. مقعد شما مجرای خروج مدفوع است. هموروئید خارجی می تواند خارش و دردناک باشد. گهگاه خونریزی می کنند. گاهی اوقات پر از خون می شوند که می تواند لخته شود. این خطرناک نیست، اما می تواند منجر به درد و تورم شود.
داخلی: وریدهای متورم در داخل راست روده تشکیل می شوند. راست روده شما بخشی از سیستم گوارشی است که کولون (روده بزرگ) را به مقعد متصل می کند. هموروئیدهای داخلی ممکن است خونریزی کنند، اما معمولاً دردناک نیستند.
پرولاپس: هموروئیدهای داخلی و خارجی می توانند پرولاپس داشته باشند، به این معنی که در خارج از مقعد کشیده و برآمده می شوند. این هموروئیدها ممکن است خونریزی کنند یا باعث درد شوند.

علائم بواسیر


علائم بواسیر به روشنی قابل تشخیص است. پس شما به راحتی می توانید علائم بواسیر را متوجه شوید و در اولین فرصت خودتان را برای درمان بواسیر به پزشک برسانید. اما خیلی از بیمارهایی که به مطب من می آیند با اینکه علائم بواسیر در آنها از قبل ظاهر شده, اما دست به کاری نزدند و همینطوری نشسته اند تا بواسیر به مراحل حاد خودش برسد, و بعد که حسابی خودشان را شکنجه داده اند, به پیش من می آیند و انتظار دارند زودتر هم درمان شوند.

 

عوامل خطر در بیماری هموروئید


در حالی که مشکل مربوط به حرکت روده یا همان یبوست شایع‌ترین دلایل برای ابتلا به بیماری بواسیر است، برخی از عوامل دیگر در سبک زندگی افراد می‌توانند خطر ابتلا به این بیماری را به همراه داشته باشند. این خطرات به شرح زیر هستند:

 

کمبود آب بدن:

 

کمبود آب یا نوشیدن کمتر از هشت لیوان آب در روز (تقریباً نیم گالن) می‎‌تواند به یبوست و در نتیجه بواسیر منجر شود.

 

رژیم غذایی کم فیبر:

 

فیبر غذایی برای سلامتی بدن ضروری است و بسیاری از افراد به سادگی آن را نادیده می‌گیرند. رژیم‌های غذایی کم فیبر (با کمتر از 25 تا 30 گرم فیبر در روز) می‎توانند خطر ابتلا به یبوست را به میزان قابل توجهی افزایش دهند.

 

طبق راهنمایی موسسه ملی دیابت و اختلالات گوارشی و کلیوی (NKNKD)، غذاهای زیر می‌توانند خطر ابتلا به یبوست را به‌همراه داشته باشند:

پنیر
چیپس
فست فود
بستنی
غذاهای آماده از جمله غذاهای یخ زده و میان وعده‌ها
غذاهای فرآوری شده
گوشت قرمز
در مقابل، افزایش دریافت فیبر ممکن است به بازگرداندن عملکرد طبیعی روده کمک کند.

 

 

علائم هموروئید یا بواسیر

 

اما علائم بواسیر کدام ها هستند؟

 

در حالت کلی بواسیر با حسی ناخوشایند و درد و خارش در ناحیه مقعد همراه است. خونریزی موقع دفع هم یکی از علامت های شایع بواسیر است. یکی دیگر از علائم بواسیر ایجاد برجستگی هایی در مقعد است. شما هر کدام از این علائم را دیدید سریعتر خودتان را به مطب پزشک برسانید تا در زمان مناسب درمان مناسب تجویز شود و مجبور نشوید درد و اذیت بیشتری را تحمل کنید.

بواسیر را با توجه به بیرون زدگی آن از ناحیه مقعد دسته بندی می کنند. هر چه بیرون زدگی بواسیر بیشتر باشد درجه بواسیر هم بالاتر می رود. هر کدام از این درجه های بواسیر درمان خاص خودشان را دارند.

درجه یک بواسیر داخلی است و وقتی که شکم به کار می افتد درون مجرای مقعد ظاهر می شود.
درجه دو بواسیر هم داخلی است و وقتی شکم شروع به کار می کند از مجرای مقعد بیرون می آید ولی دوباره به داخل کشیده می شود.
درجه سه بواسیر خارجی است و وقتی بواسیر به بیرون مقعد می آید می توانیم با دست آن را به داخل هدایت کنیم.
درجه چهار بواسیر خارجی است و بواسیر کلا به بیرون مقعد می آید و با هیچ کاری هم داخل نمی رود و همینطور در بیرون مقعد می ماند.

 

چگونه می توانم از هموروئید پیشگیری کنم؟


با بالا رفتن سن، هموروئید شایع است. این مراحل می تواند به جلوگیری از مدفوع سفت و یبوست که می تواند منجر به هموروئید شود کمک کند:

بیش از حد طولانی ننشینید یا به شدت به توالت فشار نیاورید.
وقتی میل شدید به توالت بروید - اجابت مزاج را به تعویق نیندازید.
در طول روز مقدار زیادی آب بنوشید.
غذاهای پر فیبر (میوه های تازه، سبزیجات و غلات کامل) را بیشتر مصرف کنید یا از مکمل ها استفاده کنید. به طور کلی، زنان باید 25 گرم فیبر در روز را هدف قرار دهند، در حالی که مردان باید 35 گرم فیبر دریافت کنند.
از نظر بدنی فعال بمانید. در حال حرکت بودن روده ها را در حرکت نگه می دارد.
ملین ها را مصرف کنید یا از تنقیه فقط طبق توصیه پزشک خود استفاده کنید. بسیاری از ملین ها یا تنقیه ها می توانند تنظیم مدفوع را برای بدن سخت کنند.