هر آنچه که باید در مورد زیبایی پلک (بلفاروپلاستی) بدانیم!

زیبا بودن یک فرد  بستگی به اجزای صورت او دارد یعنی هر چه  اجزای صورت یک نفر زیباتر باشد در نهایت زیبایی صورت او بیشتر می شود. در بین اجزای صورت بعضی از اجزا هستند که تاثیر بسیار زیادی روی زیبایی دارند. مثلا زیبا بودن چشم ‌ها روی زیبا بودن چهره به شدت تاثیر می گذارد. در نتیجه یک فرد هر چقدر که چشم های زیباتری داشته باشد صورت زیباتری  هم دارد. از این رو زیبایی چشم ها از اهمیت فوق العاده ای برخوردار هستند. همه انسان ها برای زیبا تر شدن چشم های شان تلاش می کنند. خانم ها می توانند با انجام میکاپ به زیباتر شدن چشم خود کمک کنند اما آرایش تنها راه زیبایی چشم  نیست. به جز آرایش کردن روش های دیگری هم وجود دارند که از آن ها برای زیبا ساختن چشم ها استفاده می شود. یکی از این روش ها انجام عمل زیبایی پلک (بلفاروپلاستی) است.

 

تاثیر پلک ها در زیبایی صورت

پلک ها از مهم‌ ترین قسمت‌ های چشم به شمار می‌ آیند و تاثیر زیادی روی چهره افراد دارند.با بالا رفتن سن انسان ها بدنشان دچار تغییراتی می‌ شود. گاهی صورت افراد می‌ تواند  نشان دهنده سن آن ها باشد اما این مسئله در همه موارد صدق نمی کند چون ممکن است اشخاصی سن زیادی نداشته باشند اما صورت آن ها سن شان را بیشتر نشان دهد. پلک ها قسمتی از صورت هستند که زودتر از بقیه اجزای صورت میتوانند بالا رفتن سن را نشان دهند. همان طور که گفتیم ممکن است گاهی فردی سن بالایی نداشته باشد اما اجزای صورت او سنش را بیش تر نشان می دهد  از این رو زیبایی پلک از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا روی چهره انسان تاثیر زیادی دارد.

 

عوامل افتادگی پلک ها

عوامل  زیادی هستند که باعث چروک شدن و یا افتادگی پلک ها می شوند از جمله این موارد می توان به کم‌ کاری و یا پر کاری تیروئید اشاره کرد. در این قسمت از متن به عواملی که سبب افتادگی پلک ها می شوند می پردازیم.

 

 سرطان

در صورت وجود سرطان اگر در اطراف بافت چشم تومور وجود داشته باشند این تومورها روی عصب ها تاثیر می‌ گذارند و عصب ها نیز روی پلک ها تاثیر می گذارند و به این ترتیب وجود سرطان سبب تغییر در شکل پلک ها می شود.

 

 عمل جراحی

گاهی بعضی از عمل های جراحی سبب تغییر در شکل پلک ها  می شوند پزشکان  تمرین ها و تحقیق های زیادی را انجام داده اند که بعد از انجام عمل های جراحی پلک انسان دچار تغییرات نشود اما متاسفانه باز هم این مشکل در برخی از موارد مشاهده می شود و هرگاه شخصی عمل هایی مانند عمل جراحی آب مروارید، قرنیه، عیوب انکساری (مانند لیزیک) را انجام دهد ممکن است پلک او دچار افتادگی شود.

 

 افزایش سن

همان طور که در ابتدای این مطلب برای شما بیان کردیم افزایش سن می تواند تاثیر زیادی روی پلک بگذارد و باعث افتادگی آن ها شود.

 

 مشکل در عضله های اطراف چشم

در صورت عضله های مختلفی وجود دارد که این عضله ها هر کدام برای نگه داشتن و حفظ شکل برخی از قسمت های صورت به کار می روند.  اطراف چشم دارای 3 عضله هستند که می توانند چشم ها را به خوبی نگه دارند و شکل آن ها را حفظ کنند. وجود مشکل در هر کدام از این عضله ها می‌ توانند باعث افتادگی پلک ها شود.

 

 

 

بلفاروپلاستی

بررسی اجمالی

چگونه بلفاروپلاستی انجام می شود:

 

بلفاروپلاستی (BLEF-uh-roe-plas-tee) نوعی جراحی است که افتادگی پلک را ترمیم می کند و ممکن است شامل برداشتن پوست ، عضلات و چربی اضافی باشد. با افزایش سن ، پلک های شما کشیده می شوند ، و عضلات حمایت کننده از آنها ضعیف می شوند. در نتیجه ، ممکن است چربی اضافی در بالا و پایین پلک های شما جمع شود و باعث افتادگی ابروها ، افتادگی درب های بالایی و کیسه های زیر چشم شما شود.

 

علاوه بر پیرتر نشان دادن شما ، افتادگی شدید پوست در اطراف چشم می تواند باعث کاهش دید پهلو (بینایی) ، به ویژه قسمت های فوقانی و خارجی میدان دید شما شود. بلفاروپلاستی می تواند این مشکلات بینایی را کاهش داده یا از بین ببرد و باعث می شود چشمان شما جوانتر و هوشیارتر به نظر برسند.

 

برای کمک به تصمیم گیری در مورد مناسب بودن بلفاروپلاستی ، بدانید که واقعاً چه انتظاری دارید و مزایا و خطرات بلفاروپلاستی را در خدمات جراحی زیبایی اسکین هیر بررسی کنید.

 

 آسیب دیدگی

بعضی از آسیب دیدگی ها می توانند سبب افتادگی پلک ها شوند. به طور مثال هرگاه به سیستم عصبی انسان ها آسیب هایی وارد شود ممکن است دچار مشکلاتی شوند و بعضی از کارهای خود را به درستی انجام ندهند. به این ترتیب آسیب وارد شدن به سیستم عصبی ممکن است دچار افتادگی پلک شود.

 

چرا این کار تمام شده است

اگر افتادگی یا افتادگی پلک ها باعث می شود چشمان شما کاملاً باز نشوند یا پلک های پایین خود را پایین نکشید ، ممکن است بلفاروپلاستی را در نظر بگیرید. برداشتن بافت اضافی از پلک های بالایی می تواند بینایی شما را بهبود بخشد. بلفاروپلاستی درب بالا و پایین می تواند چشمان شما را جوانتر و هوشیارتر نشان دهد.

 

اگر این موارد را داشته باشید ، بلفاروپلاستی می تواند یک گزینه باشد:

 

پلک های بالایی گشاد یا افتاده

پوست اضافی پلک های فوقانی که در بینایی محیط شما اختلال ایجاد می کند

پوست بیش از حد در پلک های پایین

کیف های زیر چشمت

ممکن است همزمان با روش دیگری مانند لیفت ابرو ، لیفت صورت یا سطح دهی مجدد پوست تحت عمل جراحی بلفاروپلاستی قرار بگیرید.

 

پوشش بیمه ای ممکن است به این بستگی داشته باشد که آیا جراحی شرایطی را که بینایی را مختل می کند ترمیم می کند. اگر فقط برای بهبود ظاهر خود جراحی کرده باشید ، احتمالاً هزینه آن توسط بیمه تأمین نخواهد شد. بلفاروپلاستی درپوش تحتانی تقریباً همیشه فقط به دلایل زیبایی انجام می شود.

 

خطرات

خطرات احتمالی جراحی پلک عبارتند از:

 

عفونت و خونریزی

چشمهای خشک و تحریک شده

مشکل در بستن چشم ها یا سایر مشکلات پلک

اسکار قابل توجه

آسیب به عضلات چشم

تغییر رنگ پوست

نیاز به جراحی پیگیری

تاری دید به طور موقت یا به ندرت کاهش بینایی

خطرات مرتبط با جراحی به طور کلی ، از جمله واکنش به بیهوشی و لخته شدن خون

با پزشک خود درمورد اینکه خطرات جراحی برای شما چگونه است صحبت کنید. درک آنچه در بلفاروپلاستی نقش دارد و سنجش فواید و خطرات می تواند به شما کمک کند تا تصمیم بگیرید که آیا این روش گزینه مناسبی است.

 

 

قبل از عمل جراحی پلک ، موارد زیر را انجام خواهید داد:

 

معاینه بدنی جراح شما یک معاینه بدنی انجام می دهد ، که ممکن است شامل آزمایش تولید اشک و اندازه گیری قسمت های پلک شما باشد.

معاینه بینایی چشم پزشک چشم های شما را معاینه می کند و بینایی شما ، از جمله بینایی را آزمایش می کند. این مورد برای تأیید ادعای بیمه مورد نیاز است.

عکاسی از پلک. از چشمان شما از زوایای مختلف عکس گرفته می شود. این عکس ها به برنامه ریزی جراحی ، ارزیابی اثرات فوری و طولانی مدت آن و حمایت از ادعای بیمه کمک می کنند.

 

و از شما خواسته می شود:

 

مصرف وارفارین (کومادین ، ژانتوون) ، آسپرین ، ایبوپروفن (Advil ، Motrin IB ، دیگران) ، ناپروکسن سدیم (Aleve ، دیگران) ، ناپروکسن (ناپروسین) و سایر داروها یا مکمل های گیاهی را که با افزایش خونریزی همراه است ، متوقف کنید. از پزشک خود بپرسید چه مدت قبل از جراحی نیاز به قطع مصرف این داروها دارید. فقط از داروهای مورد تایید جراح استفاده کنید.

سیگار را چند هفته قبل از جراحی ترک کنید. سیگار کشیدن می تواند توانایی بهبودی شما را بعد از جراحی کاهش دهد.

در صورتی که جراحی سرپایی انجام می دهید ، شخصی را برای رانندگی به آنجا و بعد از آن جراحی کنید. برنامه ریزی کنید که کسی بعد از بازگشت از جراحی به خانه برای اولین شب در کنار شما بماند.

 

در طول روش

اگر از پلک های بالا و پایین خود جراحی کنید ، جراح ابتدا روی درب های فوقانی شما کار می کند. او در امتداد شکاف پلک بریده می شود ، مقداری از پوست ، عضله و احتمالاً چربی را از بین می برد و بریدگی را می بندد.

 

در درپوش تحتانی ، جراح برشی درست در زیر مژه ها در چین طبیعی چشم یا داخل درب زیرین ایجاد می کند. وی چربی اضافی ، عضلات و افتادگی پوست را برداشته یا توزیع می کند و برش را می بندد.

 

اگر پلک فوقانی شما به مردمک چشم شما افتاده باشد ، جراح شما ممکن است بلفاروپلاستی را با روشی بنام پتوز (TOE-sis) انجام دهد که از عضله ابرو پشتیبانی بیشتری می کند.

 

بعد از عمل

بعد از جراحی شما وقت خود را در یک اتاق بهبودی می گذرانید ، جایی که از نظر عوارض تحت نظر قرار می گیرید. می توانید بعداً همان روز را ترک کنید تا در خانه بهبود یابید.

 

پس از جراحی ممکن است به طور موقت تجربه کنید:

 

تاری دید حاصل از پماد روان کننده ای که روی چشم شما زده شده است

سیراب شدن چشم ها

حساسیت به نور

دید دوتایی

پلک های پف کرده و بی حس

تورم و کبودی شبیه سیاهی چشم داشتن

درد یا ناراحتی

 

پزشک شما احتمالاً به شما پیشنهاد می کند که مراحل زیر را پس از جراحی انجام دهید:

 

شب بعد از جراحی به مدت 10 دقیقه از بسته های یخ روی چشم خود استفاده کنید. روز بعد ، چهار تا پنج بار در طول روز از کیسه های یخ روی چشم خود استفاده کنید.

پلک های خود را به آرامی تمیز کرده و از قطره های چشمی یا پمادهای تجویز شده استفاده کنید.

به مدت یک هفته از تحمل فشار ، وزنه برداری و شنا خودداری کنید.

به مدت یک هفته از انجام فعالیت های سنگین مانند ایروبیک و آهسته دویدن خودداری کنید.

از استعمال سیگار خودداری کنید.

از مالیدن چشم خودداری کنید.

اگر از لنزهای تماسی استفاده می کنید ، حدود دو هفته بعد از جراحی آنها را قرار ندهید.

برای محافظت از پوست پلک های خود در برابر آفتاب و باد از عینک آفتابی تیره استفاده کنید.

چند روز با سر بلندتر از سینه بخوابید.

کمپرس خنک بزنید تا تورم شما کاهش یابد.

پس از چند روز ، در صورت نیاز به مطب دکتر برگردید تا بخیه ها را بردارید.

 

برای حدود یک هفته از مصرف آسپیرین ، ایبوپروفن (Advil ، Motrin IB ، دیگران) ، ناپروکسن سدیم (Aleve ، دیگران) ، ناپروکسن (Naprosyn) و سایر داروها یا مکمل های گیاهی که ممکن است خونریزی را افزایش دهند ، خودداری کنید. در صورت نیاز ، از استامینوفن (تایلنول ، دیگران) برای کنترل درد استفاده کنید.