آیا سرطان پانکراس همیشه کشنده است؟


در مقایسه با سایر سرطان ها، سرطان پانکراس نسبتا نادر است. اما سومین علت مرگ ناشی از سرطان در ایالات متحده است. تنها حدود 8.5 درصد از بیماران مبتلا به سرطان پانکراس پنج سال پس از تشخیص زنده هستند. این یکی از پایین ترین نرخ های بقا برای هر نوع سرطانی است.

 

میزان بقای سرطان پانکراس بعد از جراحی چقدر است؟


با این حال، پیش آگهی بیمار در حال بهبود بوده است و میزان بقای 5 ساله پس از جراحی تقریباً 11 تا 25 درصد در دهه گذشته بوده است. این بهبود ممکن است به دلیل افزایش تجربه جراحان در انجام رزکسیون پانکراس و احتمالاً به تأثیرات شیمی درمانی کمکی باشد.

 

 

جدیدترین روش درمانی سرطان پانکراس چیست؟


عمل ویپل: این روش که رسما پانکراتیکودئودنکتومی نامیده می شود، تومورهای سر یا گردن پانکراس را درمان می کند. در طول این جراحی، جراح قصد دارد تمام بیماری های احتمالی را در داخل و اطراف پانکراس حذف کند و سپس تمام ساختارها را دوباره به هم متصل کند تا سیستم گوارشی به طور موثرتری کار کند.

 

 

 

سه نوع درمان استاندارد برای سرطان لوزالمعده


جراحی


برای برداشتن تومور، ممکن است از یکی از انواع جراحی زیر استفاده کنند:


عمل جراحی ویپل (Whipple Procedure):
در این رویه جراحی، ناحیه سر لوزالمعده، کیسه صفرا، بخشی از معده، بخشی از روده کوچک، و مجرای صفرا را برمی‌دارند. 

جراحی بای‌پس صفراوی (Surgical Biliary Bypass):
اگر سرطان روده کوچک را مسدود کرده باشد و صفرا در کیسه صفرا تجمع یابد، می‌توان بای‌پس صفراوی را انجام داد.

گذاشتن استنت با انجام آندوسکوپی:

اگر تومور مجرای صفراوی را مسدود کرده باشد، می‌توان با عمل جراحی یک استنت (لوله‌ای نازک) را در محل قرار داد تا صفرایی که در آن ناحیه تجمع یافته است زهکشی شود. امکان دارد پزشک استنت را از راه کاتتری در محل بگذارد که این کاتتر صفرا را به بیرون از بدن زهکشی می‌کند، یا ممکن است استنت ناحیه مسدود شده را دور بزند و صفرا را به داخل روده کوچک زهکشی نماید. 

 

ادامه درمان


پرتودرمانی

پرتودرمانی نوعی درمان سرطان است که در آن از اشعه – X پرانرژی، یا از دیگر انواع تابش، برای کشتن سلول‌های سرطانی یا به منظور جلوگیری از رشد آنها استفاده می‌شود. دو نوع پرتودرمانی وجود دارد. 

 

شیمی‌درمانی


شیمی‌درمانی نوعی درمان سرطان است که در آن از دارو برای متوقف نمودن رشد سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود، و این کار از طریق کشتن سلول‌های سرطانی یا با جلوگیری از تقسیم سلولی آنها صورت می‌گیرد.

 

کلام آخر


برای دردی که در اثر سرطان لوزالمعده ایجاد می‌شود درمان‌هایی وجود دارد. هنگامی‌که تومور روی اعصاب یا دیگر اندام‌های نزدیک لوزالمعده فشار وارد می‌کند، ممکن است بیمار درد احساس کند. اگر مسکن برای درمان درد کافی نباشد، درمان‌هایی وجود دارد که بر روی اعصاب داخل شکم عمل می‌کنند تا درد تسکین یابد. امکان دارد پزشک دارو را در داخل ناحیه اطراف اعصابی که تحت تأثیر قرار گرفته است تزریق کند یا اعصاب را قطع کند تا احساس درد متوقف شود. پرتودرمانی همراه با یا بدون شیمی‌درمانی تومور را کوچک می‌کند و این روش هم در کاهش یافتن درد مفید است.

جراحی سرطان لوزالمعده تنها شانس واقعی را برای درمان سرطان لوزالمعده ارائه می دهد، اما همیشه به درمان منجر نمی شود. حتی اگر تمام سرطان های قابل مشاهده برداشته شود، اغلب برخی از سلول های سرطانی قبلاً به سایر قسمت های بدن گسترش یافته اند. این سلول ها می توانند در طول زمان به تومورهای جدید تبدیل شوند که درمان آن دشوار است.

 

 

 

تماس با ما

تهران، خیابان سمیه، بین خیابان دکتر شریعتی و بهار ، بیمارستان آراد


تماس بگیرید
شماره تلفن : ۲۲۵۶۸۳۹۴-۰۲۱
ایمیل: info@drsetayesh.com