ایرواشر چیست؟


ایرواشر دستگاهی است برای تهویه‌ی هوا که در آن هوا در تماس مستقیم با قطرات آب قرار گرفته و تبادل حرارتی بین این دو (که در مورد نحوه‌ی عملکرد آن توضیح داده شد)‌ سبب سرمایش می‌شود.

این سیستم مناسب برای اقلیم‌های گرم و خشک می‌باشد. این سیستم نسبت به سیستم تراکمی برق کمتری مصرف می‌کند و در واقع نوعی کولر آبی با ظرفیتی خیلی بالاتر می‌باشد و قادر است علاوه بر رطوبت دهی مناسب به پاکسازی هوا از چربی ها و مواد معلق بپردازد.

 

اجزای تشکیل دهنده‌ی ایرواشر

 

  • مهم‌ترین جز ایرواشر شامل یک محفظه حاوی چندین سری نازل جهت اسپری آب و یک بخش جداکننده که آب و هوا را در خروجی از یکدیگر جدا می‌کند، و یک قسمت نیز برای تجمیع کثیفی‌های آب اسپری شده و ذرات موجود در هوا است. بعد از این که هوا با قطرات آب برخورد می‌کند، کثیفی‌های آن در قسمت خروجی جمع می‌گردد.
  • بخش آب فشان آب می‌تواند از چندین سری نازل از مدل‌های مختف تشکیل بشود.
  • وظیفه‌ی پمپ آب انتقال آب با فشار مناسب به نازل‌ها بوده که با قدرت هد و دبی مناسب دستگاه انتخاب می‌گردد. یکی از مشکلاتی که می‌تواند این نازل‌ها داشته باشد، گرفتگی آن پس از مدتی کارکرد می‌باشد که هرچند وقت یک بار باید عمل سرویس و رسوب زدایی آن صورت گیرد.
  • بخش دیگر دستگاه نیز که عمل گرمایش هوا را بر عهده دارد، مبدل حرارتی آن می‌باشد که می‌تواند از نوع کویل آب گرم یا کوره‌ی هوای گرم باشد.
  • بلویر فن دستگاه هواساز ایرواشر نیز می‌تواند از مدل‌های مختلفی شامل فن‌های سانتریفیوژ و… انتخاب شود که هوای مورد نیاز را تامین نماید.
  • عمل فیلتراسیون هوا توسط انواع مختلفی از فیلتر‌ها صورت می‌گیرد که وظیفه‌ی فیلتراسیون هوا را بر عهده دارد. انتخاب این فیلتر‌ها بر اساس نوع کاربری سیستم تعیین می‌گردد.

 

 

 

تفاوت بین ایرواشر و تصفیه کننده هوا چیست؟

 

ایرواشر یک دستگاه دو در یک هستند، به این معنی که دو عملکرد را همزمان انجام می دهند. بر خلاف دستگاه تصفیه هوا، یک ایرواشر نه تنها هوا را تمیز می کند، بلکه هوا را نیز مرطوب می کند. بنابراین، یک ایرواشر عملکرد یک تصفیه کننده هوا و یک مرطوب کننده را در یک دستگاه ترکیب می کند.

 

 

کاربردهای رایج ایرواشر (Air washer)

 

یکی از کاربردهای ایرواشر (Air washer) در صنایع است، دلیل نیاز به رطوبت در محیطهای صنعتی ایجاد شرایط مناسب برای بهره ­برداری بهتر می­ باشد.همچنین در تولید منسوجات و جاهایی که رطوبت هوا در کیفیت تولید اهمیت زیادی دارد ایرواشر رطوبت لازم را در فصول خشک تأمین می ­کند. در شرایط رطوبت­ زنی ایرواشر، شبیه برج خنک ­کننده عمل می ­کند.

 

 

 

عملکرد ایرواشر دو حالته می باشد:

حالت سرمایشی


برای عملکرد بهتر ایرواشر در فصل تابستان از ورودی‌های بیشتری استفاده می‌شود و حتما باید هوای تازه وارد دستگاه شده تا رطوبت کمتری ایجاد کند. به دلیل قدرت بالای فن باید دریچه‌های ورودی هوا استاندارد بوده تا بازدهی بیشتری داشته باشند. سیستم سرمایش این دستگاه به صورت تبخیری (شبیه کولر آبی) بوده که در واقع همراه سرمایش میزان رطوبت را افزایش می‌دهد، به همین علت این دستگاه برای مناطق مرطوب مناسب نیست.

 

حالت گرمایشی


عملکرد ایرواشر در مود زمستانی (حالت گرمایشی)  در ابتدا به وسیله موتورخانه و یا پکیج، آبی که دمای آن افزایش داده شده است به سمت کویل گرمایشی منتقل می‌شود، سپس آب گرم درون کویل جریان یافته و هوایی که درون دستگاه قرار دارد بر روی سطح کویل کشیده شده و دمای آن افزایش می‌یابد، در این حین همزمان دمای آب درون کویل نیز کاهش یافته که در این مرحله آب به وسیله لوله برگشت به درون موتورخانه یا پکیج برگشت داده می‌شود، این سیکل همواره در جریان بوده تا درون کویل آب گرم به صورت مستمر وجود داشته باشد؛ حال درون دستگاه هوا گرم بوده که به وسیله فن به درون کانال کشی و از آنجا به محیط دمیده می‌شود.

 

 

نشانی :

آرژانتین خیابان بیهقی خیابان هشتم شرقی پلاک ۳ طبقه دوم

تلفن :

88874741,2 - 88659458,9

فکس :

88659458

ایمیل :

info@tahvienovin.com , sales@tahvienovin.com