لیزر درمانی چیست ؟


لیزر درمانی یکی از روش های پزشکی هستند که از نور متمرکز (لیزر) استفاده می کنند. برخلاف اکثر منابع نوری ، نور حاصل از لیزر (که مخفف نور تقویت شده در اثر تشعشع تحریک شده است) با طول موج های خاص تنظیم می شود. این اجازه را می دهد تا به پرتوهای قدرتمند متمرکز تبدیل شود. نور لیزر به قدری شدید است که می توان از آن برای شکل دادن الماس یا برش فولاد نیز استفاده کرد. مزیت این روش اینکه در پزشکی ، در کلینیک لیزر شفا لیزرها با تمرکز روی یک ناحیه کوچک به جراحان اجازه می دهند تا در دقت بالایی کار کنند و به بافت اطراف آسیب کمتری وارد کنند. 

 

لیزر درمانی برای چه مواردی استفاده می شود؟


از لیزر درمانی می توان برای موارد زیر استفاده کرد:

کوچک یا از بین بردن تومورها ، پولیپ ها یا رشد های پیش سرطانی
علائم سرطان را تسکین دهید
سنگ کلیه را از بین ببرید
بخشی از پروستات را بردارید
تعمیر شبکیه چشم جدا شده
بهبود بینایی
ریزش مو ناشی از آلوپسی یا پیری را درمان کنید
درد را درمان کنید ، از جمله درد عصب کمر


دیگر کاربردهای لیزر درمانی 

 

انتهای عصب برای کاهش درد پس از جراحی
 رگهای خونی برای جلوگیری از از دست دادن خون
عروق لنفاوی برای کاهش تورم و محدود کردن گسترش سلولهای تومور

 

 

چه افرادی نباید از لیزر درمانی استفاده کنند؟

 

برخی از مشکلات پوستی ممکن است با لیزردرمانی تشدید شود و همچنین مانند سایر جراحی های متداول،همچنین اگر بیمار از سطح پایینی از سلامت عمومی برخوردار باشد، عوارضی را به همراه خواهد داشت. بهتر است که قبل از تصمیم گیری در مورد عمل جراحی با لیزر، با پزشک متخصص مشورت کرد.

سن، سلامت عمومی، برنامه مراقبت های سلامتی بیمار و هزینه جراحی لیزر عواملی هستند که در انتخاب روش های جراحی (سنتی یا لیزر درمانی) تاثیر می­گذارند.

 

چگونه باید برای لیزر درمانی آماده شد؟


بیمار باید از شرایط ریکاوری پس از عمل جراحی مطمئن شود. همچنین توصیه­ می­ شود که بیمار همراهی داشته باشد تا بعد از جراحی او را به خانه ببرد، زیرا ممکن است بعد از  جراحی هنوز تحت تاثیر داروهای بیهوشی یا بی­ حسی باشد.

 

توصیه قبل از لیزردرمانی


ممکن است لازم باشد تا بیمار چند روز قبل از عمل، اقداماتی را به منظور اطمینان بیشتر بکار گیرد برای مثال مصرف هرگونه دارویی که منجر به لخته شدن خون می­شود، مانند رقیق کننده خون را متوقف کند.

 

لیزر درمانی چه خطراتی دارد؟


لیزر درمانی خطراتی به همراه دارد. از جمله عوارض آن در درمان های پوستی می ­توان موارد زیر را نام برد:

خون ریزی
عفونت
درد
زخم
تغییر در رنگ پوست


همچنین لازم به ذکر است که گاهی تاثیر لیزر درمانی دائمی نبوده و برای رسیدن به نتیجۀ لازم باید چندین بار آن را تکرار نمود.

برخی از روش های لیزردرمانی نیاز به بیهوشی بیمار دارد که این خود عوارض و خطرات مختص به خود را به همراه دارد. از جمله:

ذات الریه
احساس گیجی پس از بهوش آمدن
حمله قلبی
سکته مغزی
 

 

مزایایی لیزر درمانی چیست؟


لیزر به نسبت ابزارهای جراحی سنتی دقیقتر بوده و برش های کوتاه تر و کم عمق تری را بر روی پوست ایجاد می­ کند که این باعث آسیب کمتری به بافت ها وارد می­ کند.

فرایند عمل جراحی به کمک لیزر معمولاً کوتاهتر از جراحی های سنتی است به همین خاطر اگر عمل جراحی به روش لیزردرمانی نیاز به بیهوشی داشته باشد از مقدار کمتری از داروی بیهوشی استفاده خواهد شد.


این روش جراحی اغلب به صورت سرپایی انجام می­ شود و دیگر نیازی به بستری شدن بیمار در بیمارستان نیست. 

 همچنین معمولا بیمارانی که با لیزر جراحی می­ شوند، سریع تر بهبود پیدا می­ کنند و بیمار به نسبت جراحی های سنتی درد، تورم و جای زخم کمتری خواهد داشت.

 

تماس با ما

شعبه سعادت آباد:

تهران، سعادت آباد، میدان کاج، ابتدای سرو شرقی مجتمع پایدار، طبقه چهارم واحد ۴۰۶

۲۲۳۶۰۲۶۸ -۰۲۱
۰۹۰۲۱۳۳۲۸۵۴

شعبه فرشته: 
تهران، خیابان ولی عصر، بالاتر از چهارراه پارک وی، خیابان فیاضی، خیابان اخگری، بن بست آناهیتا، پلاک۲، ساختمان آناهیتا، واحد ۴ شرقی

۲۶۲۱۶۹۵۳ -۰۲۱

۲۶۲۱۸۶۰۱ -۰۲۱