سیستم VRF چیست؟


VRF که مخفف جریان مبرد متغیر است. VRF به دلیل بهره وری انرژی برتر و توانایی ارائه بازگشت سریع سرمایه در بسیاری از برنامه ها شناخته شده است. چه یک پیمانکار HVAC، یک سازنده یا یک پیمانکار مکانیکی باشید.

 

 

 

تأمین هوای گرم مورد نیاز ساختمان، توسط سیستم VRF به دو روش امکان پذیر می باشد:

 

1- سیستم VRF دو لوله ای – هیت پمپ (Heat Pump)


باید بدانید در این روش که به سیستم دو لوله ای شناخته می شود، امکان گرمایش و سرمایش تمامی زون ها، اما نه به صورت همزمان وجود خواهد داشت. چنانکه در فصل گرما و به هنگام سرمایش، کویل یونیت های داخلی با دریافت مایع مبرد عبوری از شیر انبساط، به عنوان یک اواپراتور عمل کرده و در فصل سرما، به هنگام گرمایش، با دریافت بخار داغ خروجی از کمپرسور، به عنوان یک کندانسور عمل می کند.


2- سیستم VRF سه لوله ای – بازیابی حرارت (Heat Recovery)


در روش دوم که به سیستم سه لوله ای شناخته می شود، امکان گرمایش و سرمایش تمامی زون ها، به صورت همزمان وجود خواهد داشت. چنانکه هر یونیت داخلی به کمک یک جعبه برقی (Solenoid Box) که مجهز به یک سری شیرهای برقی می باشد، از سه لوله مجزا شامل خط مایع (Liquid)، مکش (Suction) و دهش (Discharge) منشعب می گردد.



ساختار کلی سیستم VRF


ساختار کلی این سیستم به دو مدل یونیت داخلی و خارجی تقسیم می شود. یونیت داخلی(هوارسان) در فضای داخل ساختمان و یونیت خارجی(تشکیل شده از کندانسور و کمپرسور) در خارج از ساختمان، محیط باز نصب می شود.

 


 

 

حقایق فناوری VRF HVAC

 

  •  سیستم های VRF گرمایش و سرمایش همزمان را فراهم می کنند.
  • یک سیستم تهویه مطبوع VRF می تواند مناطق یا اتاق های مختلف یک ساختمان را به طور همزمان گرم و خنک کند. اگر سیستم VRF مناسب انتخاب شود، ساکنان ساختمان می‌توانند تنظیمات دما را مطابق با ترجیحات شخصی خود سفارشی کنند.
  • VRF فقط در برنامه های تجاری قابل استفاده است.
  • تجهیزات VRF را می توان در ارتباط با طیف گسترده ای از محصولات گرمایش و سرمایش استفاده کرد. این بدان معناست که یک سیستم VRF را می توان برای رفع نیازهای کنترل آب و هوا در یک خانه تک خانواده کوچک تا یک ساختمان تجاری بلند مرتبه سازی کرد.
  • سیستم های VRF با حجم بسیار کم کار می کنند.
  • برخلاف برخی از فناوری‌های قدیمی HVAC، سیستم‌های VRF بسیار بی‌صدا هستند. نصب سیستم VRF مزیت افزوده کاهش صدای محیط را در داخل و خارج ساختمان دارد.
  • نصب سیستم های VRF آسان است.
  • از آنجایی که تجهیزات VRF وزن بسیار کمتری نسبت به تجهیزات کانالی دارند، نصب یک سیستم VRF آسان تر است و به تلاش فیزیکی کمتری نسبت به یک سیستم HVAC سنتی نیاز دارد.

 

  از معایب سیستم VRF می‌توان به این مورد اشاره کرد که در منطق خیلی سرد باید از یک سیستم گرمایشی مکمل هم استفاده کرد.

 

چرا در ایران کمتر از VRF استفاده می شود؟


زیرا اجرای سیستم VRF نیاز به تخصص کامل دارد تا بتوان تمامی الزامات پیچیده نصب و راه اندازی آن را رعایت نمود. بعلاوه نشت مبرد در سیستم VRF، به منزله متحمل شدن هزینه ای سنگین برای راه اندازی مجدد می باشد.

 

اطلاعات تماس

آدرس : تهران – میدان آرژانتین – خیابان بیهقی – خیابان هشتم شرقی – پلاک ۳ – طبقه دوم

ساعت کاری:‌ ۹ الی ۵ بعدازظهر

شماره تماس ۱ : ۸۸۸۷۴۷۴۱
شماره تماس ۲ : ۸۸۸۷۴۷۴۲
واتس آپ : ۷۳۳۹۴۱۴-۰۹۳۰
تلفن همراه : ۷۳۳۹۴۱۴-۰۹۳۰