راه‌های درمان خانگی بواسیر چیست


روش‌های درمان بواسیر به عنوان درمان قطعی بواسیر در خانه استفاده می‌شوند، اما در صورتیکه طی 7 الی 10 روز مشکل بواسیر شما رو به بهبود نرفت و موفقیتی حاصل نشد نیاز به مراجعه به دکتر هموروئید است. 

 

حمام سیتز یا آبگرم


حمام‌های آب گرم، چه در وان کاملاً پر یا در حمام نشسته، می‌توانند به درمان خانگی هموروئید و تسکین خارش، سوزش و اسپاسم عضلانی اسفنکتر کمک کنند.  همچنین می توانید یک وان حمام را ضدعفونی کرده و با چند سانتی متر آب پر کنید و در آن بنشینید. سعی کنید بعد از هر بار اجابت مزاج 20 دقیقه در تشت آبگرم نشسته و دو یا سه بار در روز این کار را انجام دهید تا علائمتان بهبود یابد.

 

بسته های یخ


خنک کردن ناحیه پری مقعد برای چند دقیقه می‌تواند به کاهش درد، ناراحتی و تورم کمک کند. این کار را می‌توان با استفاده از یک کیسه یخ کوچک یا کمپرس سرد انجام داد. مطمئن شوید که یخ در یک حوله یا پارچه پیچیده شده است. یخ را مستقیماً روی پوست قرار ندهید.

 


استفاده از داروها

بسیاری از داروهای موضعی هموروئید بدون نسخه در دسترس هستند. برای برخی افراد، اینها به تسکین موقت علائم کمک می‌کنند. استفاده کردن از داروهای موضعی برای درمان هموروئید در خانه بدون نیاز به نسخه پزشک می‌باشد. مانند کرم ها و شیاف ها و یا پدهای بی حس کننده ازجمله کرم حاوی هیدروکورتیزون.

 

رژیم غذایی غنی از فیبر


افزایش مصرف فیبر می تواند به جلوگیری از یبوست (یکی از علل شایع هموروئید) کمک کند و مدفوع را نرم کند و دفع آنها را آسان تر کند. نشان داده شده است که مکمل فیبر خونریزی ناشی از هموروئید را تا 50 درصد کاهش می‌دهد، اگرچه به نظر نمی‌رسد که علائم افتادگی، درد و خارش را بهبود بخشد. 


استفاده از دستمال نرم


تمیز کردن مقعد بعد از هر بار اجابت مزاج می‌تواند به علائمی مانند خارش کمک کند. مهم است که ناحیه را به آرامی تمیز کنید. از دستمال توالت مرطوب یا دستمال مرطوب کودک بدون عطر استفاده کنید، سپس خشک کنید.

 

رعایت بهداشت مقعد


ترجیحا روزانه دوش بگیرید و پوست اطراف مقعد را به آرامی تمیز کنید. مواظب باشید برای تمیز کردن ناحیه و اطراف مقعد از صابون الکل دار استفاده نکنید. زیرا می‌تواند باعث شود شرایط شما بدتر شود و بعد از حمام کردن با حوله خشک به آرامی اطراف مقعد را خشک کنید.

 

لباس‌های مناسب


پوشیدن لباس‌های راحت و قابل تنفس، مانند لباس‌های زیر نخی به جای نایلون، می‌تواند به جلوگیری از تعریق یا تجمع رطوبت کمک کند. این یکی از نکات مهم در درمان خانگی بواسیر است که شاید گاهی به آن بی توجهی شود.

 

مایعات فراوان بنوشید


خوردن فیبر و مایعات زیاد یکی از بهترین راه‌های درمان خانگی بواسیر است که به عنوان خط اول درمان پیشنهاد می‌شود. همراه با افزایش مصرف فیبر، نوشیدن مقدار کافی مایعات بدون کافئین و غیر الکلی (در حالت ایده آل آب) برای جلوگیری از یبوست و نرم شدن مدفوع مهم است. روزانه 6 تا 8 لیوان آب بنوشید.

 

ورزش

ورزش متوسط می تواند به تحریک عملکرد روده کمک کند. طبق دستورالعمل‌های فعلی فعالیت بدنی برای آمریکایی‌ها، بزرگسالان باید هر هفته ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط و دو روز فعالیت تقویت‌کننده عضلات داشته باشند. ورزش کگل برای بواسیر یکی از گزینه‌های مناسب است که به بهبود و کاهش علائم این عارضه کمک می‌کند.

 

پرهیز از زور زدن در دستشویی

سعی کنید اجابت مزاج را به تعویق نیندازید و همچنین از زور زدن هنگام دفع مدفوع و نشستن زیاد در توالت پرهیز کنید. فشار زیاد مانع از بهبود هموروئید می‌شود و حتی می‌تواند علائم شما را تشدید کند.

گیاهان مفید برای درمان خانگی بواسیر

فیبر
فیبر برای دستگاه گوارش بدن مفید است. استفاده از میوه ها، سبزی جات، گیاهانی مانند تخم کتان و اسفرزه در کنار مواد غذایی مصرفی روزانه تان، فیبر بدن را را تأمین می کند. فیبر از بیماری بواسیر جلوگیری می کند. همچنین راه موثری برای درمان بواسیر می باشد.

سرکه سیب و عسل
استفاده از ترکیب سرکه سیب و عسل در مقعد التهاب بیماری بواسیر راکم می کند.

نوشیدن آب و مایعات
بدن هر انسان روزانه 4 لیتر آب نیاز دارد. در صورت کمبود آب بدن، روده ها تنبل شده و مدفوع خشک می شود. خشک شدن مدفوع و یبوست یکی از علت های بسیار مهم بیماری بواسیر است.

آب نارگیل و آلوورا
اگر از بیماری بواسیر رنج می برید، روزانه دو لیوان آب نارگیل و نیم لیوان آب طبیعی آلوورا بنوشید. این نوشیدنی ها برای خونریزی های ناشی از بواسیر نیز مفید است.

ورزش و پیاده روی
برای دفع راحت و طبیعی مدفوع می بایست دستگاه گوارش سالمی داشته باشید. یکی از راه های تقویت دستگاه گوارش تان پیاده روی منظم و ورزش سبک مداوم است. ورزش مداوم یکی از راه های درمان خانگی بیماری بواسیر محسوب میشود.

سیر
سیر را خوب له کنید و با پنبه به محل زخم های بواسیر بمالید.

استفاده از آب گرم
نشستن روزانه 20 دقیقه در آب گرم برای بهبود بیماری بواسیر و پاکسازی لخته های خونی (تورم اطراف ناحیه مقعد) مناسب است.

کمپرس گرم و سرد
می توانید حوله تمیزی را در آب گرم بگذارید بعد از گرفتن آب اضافی اش، حوله را در مقعدتان قرار دهید، این کار را به مدت 20 دقیقه تکرار کنید. سپس مقعدتان را خشک کنید. برای جلوگیری از خونریزی مقعد و بهبود درد، از کیسه یا حوله ی حاوی یخ نیز استفاده کنید.

کلم
انواع کلم از جمله کلم بروکلی، سفید، قرمز و ترشی های کلم بیماری بواسیر را به دلیل داشتن فیبر، آهن و ویتامین ها درمان می کند.

مصرف روغن زیتون، بادام و آب لیمو
برای رفع یبوست و جلوگیری از بیماری دردناک بواسیر کنار غذایتان، همواره از این 3 مواد غذائی پر خاصیت استفاده کنید.

خودداری از زور زدن برای دفع مدفوع
اگر بیماری بواسیر یا یبوست دارید برای دفع مدفوع به مدت طولانی در دستشوئی ننشینید و برای دفع مدفوع زور نزنید. هنگام نیاز به دفع مدفوع سریعتر به دستشوئی بروید. دفع دیر مدفوع باعث خشک شدن روده و مدفوع می شود؛ و بیماری بواسیر را شدیدتر می کند.

 

روش جراحی رابر بند چیست؟


پزشک با استفاده از یک یا چند حلقه، پایه و ریشه هموروئید را می بندد. با این کار جریان خون ورودی به زائده بواسیر بسته می شود این زائده بعد از مدتی خشک می شود و می افتد.

 

مقایسه جراحی لیزر با رابرباند


طی یک بررسی که در خارج از کشور انجام شده است درمان هموروئید با لیزر و رابر باند مقایسه شده است. علیرغم هزینه ی بالاتر لیزر نتایج بعد از عمل به نفع آن بوده و نتیجه ی بهتری گزارش شده است که شامل کاهش درد بعد از عمل، بهبود علائم و بهبود کیفیت زندگی بعد از عمل است.

از اشعه لیزر به دو صورت می توان در درمان هموروئید استفاده کرد:
1) در این روش پروب لیزر روی هموروئید داخلی گذاشته می شود. اشعه مادون قرمز تابانده شده و جای تابش، سفید رنگ می شود. این طول موج توسط هموگلوبین جذب بالایی دارد و باعث انعقاد عروق داخل هموروئید می شود. پاکه هموروئید پس از چند روز کوچک شده و از بین می رود. این روش نیاز به بیهوشی و حتی بی حسی ندارد و فقط برای هموروئید داخلی کاربرد دارد.

2) در این روش از فیبر دیود استفاده می شود. به این صورت که فیبر حامل اشعه وارد پاکه هموروئید شده، اشعه تابانده می شود، عروق داخل هموروئید لخته شده و پاکه هموروئید از بین می رود. قیمت این نوع لیزرها گران می باشد.

 

تماس با ما

تهران، سعادت آباد، میدان کاج، ابتدای سرو شرقی مجتمع پایدار، طبقه چهارم واحد ۴۰۶ و واحد ۱۰۵
۲۶۷۶۳۸۶۴ -۰۲۱
۲۲۳۶۰۵۰۶ -۰۲۱
۲۲۳۶۰۲۶۸ -۰۲۱
۰۹۰۲۱۳۳۲۸۵۴

 

آدرس سایت : https://laser-doc.com/